היום אני רוצה לשתף אתכם בכל תהליך האילוף של הייפר, גור כלבים מסוג רועה בלגי (מלינואה).
לפני כמה שבועות התקשר אליי אור, הבעלים של הייפר,
הוא הביא כלב מלינואה לבית ולא היה לו מושג איך לטפל בו,
לרוב בעלי הכלבים אני לא ממליץ לאמץ כלבי מלינואה ולכן גם עשיתי לאור שיחה קצרה בה שוחחנו על אורך החיים שלו, אורך החיים של משפחתו והסברתי לו מה זה אומר להחזיק גור כלבים מסוג רועה בלגי,
בסוף השיחה אור אמר לי שהוא צריך להתייעץ על זה עם כל המשפחה ואם הם יקבלו החלטה לאמץ אותו אז הוא יחזור אליי.
שבוע לאחר מכן אור באמת חזר אליי עם המון שאלות,
מה עושים עם הנשכנות? מה עושים עם הצרכים? מה לעשות כשהכלב לא רוצה לצאת לטיול?
נשמע לכם מוכר? 😂
שמעתי את כל השאלות שיש לו ואמרתי לו שאנחנו חייבים להתחיל תהליך אילוף,
וקבענו את מפגש האילוף הראשון כבר יום למחרת.
מפגש אבחון – הבנת הצרכים מהאילוף
בשורה התחתונה הכי חשוב לי לתת ללקוחות שלי מענה לכל הבעיות שמפריעות להם ולכן התחלנו את המפגש הראשון בשיחה קצרה בה הבנו מה בדיוק הם רוצים להשיג מהאילוף,
מהשיחה עלה כי הדברים שהכי מפריעים להם זה בעיית הצרכים בבית, נשכנות הגורים (היא סיוט אמיתי אצל רועה בלגי), ובין השורות קלטתי שזה הכלב הראשון שלהם ולכן גם התקשורת לא הייתה 100%.
בנוסף הם רצו שנאלף את הייפר לבצע את כל הפקודות הבסיסיות: שב, ארצה, אליי, רגלי, הישאר וכו'
במקרה של הייפר לא היה צורך להרגיל אותו לכלוב או גדר אילוף כי היה ניראה שהוא כבר הרגיל את עצמו לגדר האילוף.
פתרון בעיית התקשורת
בשיעור הראשון הסברתי למשפחה איך לתקשר עם הייפר – ואני אגיד מראש שזה הרבה יותר מורכב ממה שרוב בעלי הכלבים מבינים,
ובאותו הזמן הסברתי להם מהם השלבים ללימוד פקודות נכונות,
עשינו את כל זה במהלך תרגול הפקודה שב ותוך 25 דק' הגענו למצב שהייפר מבין את הפקודה שב ומבצע אותה למשך כדקה בלי לקום גם כאשר המשפחה מתרחקת ממנו,
ויותר חשוב הגענו למצב שהמשפחה מבינה לחלוטין איך לתקשר עם הייפר.
בנית הליך האילוף
אחרי שקלטתי שהייפר קולט פקודות והתנהגויות מהר במיוחד ישבנו ובנינו יחד את תכנית האילוף שלנו,
הסברתי למשפחת חסיד מה אני מצפה שהם יעשו מהצד שלהם ומה הם עומדים לקבל מהצד שלי בתהליך האילוף.
והינא, הם עשו את התרגול שלהם להיום עם הייפר ושלחו לי סרטונים,
ככה נראים לקוחות שעובדים!
מפגש #1 – חיזוק גבולות ולימוד הליכה רגועה עם הייפר
האמת שהייתי סגור שבמפגש הזה אנחנו עומדים לדבר על הרגלה לצרכים אבל אחרי שפתחתי את שער הכניסה לבית,
עמדתי מול דלת הכניסה לבית,
ושמעתי את הבעלים של הייפר צועקת לו "לאאא!",
הבנתי שאנחנו קודם כל מטפלים בבעיית הנשכנות ורק לאחר מכן מתקדמים למשהו אחר בהתאם לזמן שישאר לנו.
אז פתחתי את הדלת ושאלתי אותה למה היא צעקה לו "לא",
וכמובן שהיא הסבירה לי שהוא נושך אותה ואת הבן הגדול שלה,
ניסיתי לברר את העניין קצת יותר לעומק ואחרי שיחה והיכרות עם הייפר הבנתי שהפיתרון במקרה הספציפי הזה יהיה דווקא להציב משמעת אבל לדבר עם הייפר בטון דיבור כיפי,
ברגע שתיקנו את הייפר על הנשיכות בצורה נוקשה הוא נכנס לאטרף,
אבל ברגע שתיקנו אותו, גם הפעם אמרנו לו "לא" אבל בטון דיבור פחות תקיף ניראה שהוא הבין את העניין.
כמובן שזה יידרוש מהמשפחה המון חזרות אבל עכשיו הם יודעים מה לעשות ומתי.
ובחצי שיעור שנשאר לנו עברתי עם המשפחה והסברתי להם מה אנחנו צריכים לעשות כדי להגיע למצב שהייפר ילך יפה עם רצועה בלי למשוך.
מפגש #2 – לימוד ארצה והישאר
במפגש השני התחלנו לעבוד על הפקודה ארצה,
וכמובן … בגלל שאנחנו עובדים עם רועה בלגי משוגע הוא קלט את זה תוך שניה ולכן המשכתי ללמד אותם גם את הפקודה הישאר.
מפגש #3 – טיפול בבעיית הצרכים ולימוד פקודת "אליי"
במפגש השלישי טיפלנו בבעיית הצרכים והסברתי למשפחת חסידים שכדי להגיע למצב שהייפר מפסיק לעשות צרכים בבית הם צריכים להקפיד על הדגשים הבאים:
- בניית לו"ז יציאותו עמידה בלו"ז
- בניית לו"ז מים ואוכל
- במידה והייפר לא עשה צרכים בחוץ מחזירים אותו לכלוב אילוף, ממתינים 20 דקות ואז מוציאים אותו שוב.
אחרי שהעברתי להם את כל החומר שהם צריכים לדעת,
בנינו ביחד את לו"ז היציאות של הייפר,
בנינו ביחד את לו"ז המים והאוכל של הייפר,
וראיתי שכל המשפחה הבינה מה הם צריכים התחלנו לתרגל את הפקודה "אליי".
מפגש #4 – חזרה על הפקודות
למפגש הרביעי הגעתי בעיקר כדי לחזור על כל הפקודות,
לתקן שגיאות תקשורת קטנות ולוודא שהם על הדברים.
מה משפחת חסידים קיבלה מהאילוף
וככה ב-5 מפגשים לימדנו את הייפר לשבת, ארצה, אליי, הישאר,
הסברתי למשפחה איך מטפלים בבעיית הצרכים, איך מטפלים בבעיית הנשכנות, ובגלל שהם הקפידו על כל הדגשים שנתתי להם במהלך השיעורים שלנו עכשיו הם יכולים להינות מכלב מקסים!