היום סיימתי סדרה של 5 מפגשי אילוף עם סידני, כלבת מלינואה מעורבת ומתוקה. סידני למדה ללכת יפה עם רצועה, הפסיקה לנשוך את בני הבית, הפסיקה לקפוץ על אנשים ובנוסף למדה את הפקודות שבי, ארצה ואליי.
משפחת גבריאל, הבעלים של סידני, למדו איך לתקשר עם סידני כמו שצריך וכתוצאה מכך הם נהנים מחיים עם כלבה מתוקה, מלאת חיים ושמחה.
תכירו זו סידני
מפגש ראשון – לימוד הליכה רגועה עם רצועה
הסיבה שהתחלנו בלימוד הליכה רגועה עם רצועה זה כי על ידי זאת שאנחנו מובילים את הטיול והכלבה צריכה לעקוב אחרינו אנחנו מחזקים את התקשורת בינינו לבין הכלבה ובנוסף התרגיל מראה לכלבה שאנחנו בשליטה והיא יכולה לסמוך עלינו.
איך מלמדים הליכה רגועה עם רצועה
האמת שבתחילת תהליך האילוף סידני משכה את הרצועה כמו משוגעת! ובגלל זה נתתי למשפחה שני תרגילים לעבוד עליהם, התרגיל הראשון, שניה לפני שסידני מתחילה למשוך את הרצועה בטירוף לשנות כיוון במהרה ולהמשיך ללכת, בדרך הזו היא תקבל תיקון ברמת המשיכה שלה – ב-15 דק' בערך סידני למדה שעדיף לה לא למשוך בטירוף.
לאחר מכן המשכנו לתרגיל הבא, בו אנו לימדנו אותה לא לעבור את הרגל שלנו, מה שעשינו זה ברגע שסידני עוברת את הרגל שלנו אנחנו עצרנו לחצי שניה, נתנו תיקון בעזרת הרצועה ולאחר מכן נתנו משיכה קטנה ברצועה עד הסידני הגיע לקו הרגל שלנו וככה לאחר הרבה מאוד חזרות סידני למדה ללכת כמו גדולה!
שיעור שני – לימוד פקודות שבי וארצה
בשלב השני לימדנו את המשפחה את הדגשים החשובים בלימוד פקודות ע"י לימוד הפקודות הבסיסיות ביותר, שבי וארצה. הראיתי להם שבשלב הראשון בלימוד כל פקודה מה שיש לעשות זה להוביל את הכלבה בעזרת חוש הריח שלה וכך להסביר לה מהי ההתנהגות שאנו רוצים וברגע שהיא מציעה את ההנהגות רק אז אנו אומרים את הפקודה.
לדוגמא כאשר אנחנו מדברים על פקודות "שב" מה שיש לעשות זה לקחת חטיף (עדיף כזה עם ריח חזק) לשים את החטיף מול האף של הכלב, ולאט לאט להעלות את החטיף כלפי מעלה, הכלב ינסה לאכול מהחטיף ויעלה לאט לאט את הרש שלו כלפי מעלה ולבסוף הוא יציע את ההתנהגות הרצויה וישב, ברגע שחלקו האחורי נוגע בריצפה אנו נגיד את הפקודה שב.
לאחר כמה וכמה חזרות, כאשר אנו בטוחים שהכלבה מבינה את הפקודה ניתן לשנות קצת את התרגיל, קודם להגיד את הפקודה ולאחר מכן לצפות שהכלבה תבצע את ההתנהגות ותשב.
בשלב השני יש לומר את הפקודה פעם אחת ויחידה ובמידה והכלבה לא יושבת אפשר לתקן אותה בעזרת הרצועה.
משפחת גבריאל בפעולה!
שיעור שלישי – לימוד פקודת "אליי"
האמת שלימוד הפקודה "אליי" היה קצת טריקי עם סידני בגלל שיש לה המון מרץ! אבל היא נרטעת מחיזוקים שליליים, לכן לימדנו את סידני את הפקודה במספר שלבים.
לימוד פקודת אליי שלב ראשון
בשלב הראשון הבאנו חטיפים, רצועה ארוכה, קולר שישב כמו שצריך על הצוואר שלה (זה חלק חשוב, אתם תבינו למה בהמשך) וכמובן שלא שחכנו גם את סידני. יצאנו לבחוץ למקום עם קצת גירויים סביבנו ונתנו לסידני ללכת לגירויים, ברגע שתשומת הלב שלה הופנתה לגירויים חיצוניים קראנו בשם שלה, הלכנו לאט לאט אחורה וכל זמן שהיא רצה לכיוון שלנו חיזקנו אותה ווקלית (כל הכבוד, כלבה טובה וכו'), ברגע שהיא התקרבה אלינו אחזנו בקולר שלה ורק לאחר שאחזנו בקולר שלה סימנו את ההתנהגות בעזרת ה"מרקר הווקלי" – "כן" וישר לאחר מכן הבאנו לה חטיף.
רק לאחר שסידני ביצעה את ההתנהגות הזו בצורה אמינה המשכנו לשלב השני.
לימוד פקודת אליי שלב שני
בשלב השני בדקתי מול המשפחה אם עד היום הם השתמשו בפקודה כמו "אליי" או "בואי" או משהו בסגנון והם אמרו לי שכן, הם אמרו לי שעד היום הם השתמשו בפקודה "בואי" ובדיוק בגלל זה אמרתי להם "מצויין, מהיום לא משתמשים יותר בפקודה הזו, מהיום נתחיל להשתמש בפקודה חדשה – אליי".
מדוע אנו מחליפים את הפקודה בפקודה חדשה
ככל שכלב מציע התנהגות מסויימת יותר פעמים כך הוא מחזק את ההתנהגות הזו, ולכן ככל שסידני התעלמה יותר פעמים מהפקודה "בואי" כך היא חיזקה את העובדה שהיא יכולה להתעלם מהפקודה הזו ולכן אנחנו נחליף פקודה וכך נוודא שהיא לא תתעלם מהפקודה החדשה.
לאחר שהחלפנו את הפקודה חזרנו על אותו הצעד שביצענו בשלב הראשון אבל הפעם הוספנו את הפקודה "אליי" במקום לקרוא לסידני בשם שלה, ושוב פעם ברגע שראינו שסידני מבצעת את ההתנהגות הזו בצורה אמינה המשכנו לשלב השלישי והאחרון.
לימוד פקודת אליי שלב שלישי
בשלב השלישי עלינו בהדרגה בכמות הגירויים סביבנו וחזרנו על אותה הפעולה שוב ושוב, נתנו לסידני ללכת לכיוון הגירויים וברגע שתשומת הלב שלה לא הייתה איתנו אמרנו לה את הפקודה "אליי" הפעלנו לחץ בעזרת הרצועה, כל זמן שסידני באה לכיוון שלנו חיזקנו אותה ווקלית (כל הכבוד, כלבה טובה) וברגע שהיא הגיע אלינו אחזנו ברצועה שלה ובאותו הרגע מירקרנו את אחיזת הקולר במילה "כן" והבאנו לה חטיף ותשומת לב.
לימוד פקודת "אליי" – שיעור רביעי
בשיעור הרביעי לימדנו את סידני את פקודת "אליי", לקחנו חטיפים שהיא אוהבת, אמרתי ליניב, הבעלים של סידני, לעמוד מולי ולהראות לה שיש לו חטיפים ולאחר מכן לתת את הפקודה "אליי" וישר לאחר מכן למשוך קלות בחגורה שלה וללכת אחורה לאט לאט, ברגע שסידני הגיע אליו הוא חיזק אותה ווקלית – אמר לה "כן" ונתן לה חטיף.
לאחר שסידני הבינה את פירוש הפקודה "אליי" יצאנו איתה לבחוץ עם שני רצועות 5 מטר וחזרנו על התרגיל שוב ושוב עד שכבר נמאס לסידני 😂
דגש חשוב בפקודת "אליי" לאחר שהכלב מבין את הפקודה
לאחר שהכלב מבין את משמעות הפקודה "אליי" חשוב לשים לב שאנו אומרים את הפקודה פעם אחת ויחידה ובמידה והכלב לא בא אלינו, הולכים אליו, אוחזים לו ברצועה ולוקחים אותו למקום שממנו אמרנו "אליי".
כך אנחנו מסבירים לכלב שגם אם הוא לא רוצה לבוא אליי ברגע שהוא שמע את הפקודה הוא צריך להגיע ישירות.
חיזוק הפקודות – שיעור חמישי
בשיעור החמישי והאחרון נגענו באחד הדגשים החשובים ביותר, חוק ה-7 (לפחות ככה אני קורא לחוק הזה), אם אנחנו רוצים שהכלב שלנו יבצע פקודה כמו שצריך בכל מקום אנחנו צריכים לעשות עליה חזרה על הפקודה בשבעה מקומות בהם הכלב לא היה בעבר,
לכן בשיעור השביעי נסענו רחוק מהבית של הלקוח לפארק שהכלבה לא הייתה בו בעבר וחזרנו על כל הפקודות שבי, ארצה, אליי, יד, עזבי ועוד ונתתי לבעלים שיעורי בית לעשות את אותם החזרות בעוד 6 מקומות.
לסיכום
אם גם אתם רוצים ללמד את הכלבה שלכם פקודות, לחזק את הקשר בינכים, להבין איך מתקשרים עם כלבים אתם יכולים להתקשר אליי אישית במס' הטלפון 054-310-8152, וביחד נתאם תהליך אילוף מותאם אישית עבור הצרכים שלכם.