אני רושם את המאמר הזה בעקבות תהליך ההרגלה לרכב של אייס (הכלב האישי שלי), וריי (כלב של לקוחות שלי),
אייס פחד פחד מוות מעליה לרכבים, הוא היה רועד, ומזיל ריר מרוב לחץ ועכשיו אחרי ההרגלה הוא מרגיש בנוח לעלות לרכבים,
ומנגד ריי שהיה ההפך המוחלט מאייס, הוא גור כלבים היפראקטיבי שכל פעם שהוא היה עולה לרכב הוא היה נכנס לאטרף, קופץ מכיסא לכיסא ומשתגע.
במאמר הזה אני אסביר לכם מצד אחד איך להרגיל כלבים לרכבים ולהפחית את הלחץ שלהם מהרכב,
ומצד שני גם איך להוריד לכלבים אנרגטיים את האנרגיה ברכב ולוודא שהם לא הופכים לכם את הנסיעה לסיוט.
איך להרגיל כלבים לרכב ולהפחית לחץ סביב הרכב
אנחנו נחלק את ההרגלה לרכב ל-3 שלבים,
שלב 1 – הרגלה לתיחום
אנחנו נשתמש בכלי התיחום כדי להוריד לכלב את הלחץ סביב הנסיעה ברכב,
כלבים הם חיות מאורה ולכן כלי התיחום מדמה להם את הסביבה שהם היו רגילים לחיות בה בטבע וכתוצאה זה עוזר להם להירגע.
נקודה חשובה: אם כלוב ההטסה או כלוב האילוף כבדים לכם אתם יכולים לרכוש תיק נשיאה לכלב,
זה הרבה יותר קל מהתיחום וזה תופס הרבה פחות מקום ברכב.
יאללה, אז בואו נצלול לאקשן ונתחיל להרגיל את הכלבים שלכם לתיחום,
שימו על הכלב קולר, רצועה, תביאו חטיפים שווים וכמובן תוודאו שכלי התיחום בהיכון.
כדי להכניס את הכלב לתיחום אני רוצה שתפעילו מתח קליל לכיוון התיחום,
אל תרפו את המתח עד שהכלב מכניס 4 רגליים לתיחום,
ברגע שהוא מכניס את 4 הרגליים לתיחום אני רוצה שתגידו לו "יס" ובמקביל תרפו את המתח ותתנו לו חטיף.
אני אגיד לכם מראש ש-3 הכניסות הראשונות יהיו קשוחות והוא יעשה לכם קונצים,
כלומר הוא יסרב בתוקף להיכנס,
בדיוק בגלל זה אנחנו מפעילים מתח עד שהוא נכנס.
ועכשיו כשהכלב שלכם נכנס ויוצא מהתיחום בלי בעיה,
בואו נעבור לשלב הבא,
כמו שאמרנו המטרה שלנו בשימוש בתיחום זה לתת לכלב מקום שקט ורגועה שהוא יוכל לשבת בו ברכב,
אז כדי לוודא שהתיחום באמת משמש כמקום שקט ורגועה,
אחרי שהכלב נכנס לתיחום אני רוצה שתמתינו כמה דקות עד שהוא יושב או יורד לארצה על דעת עצמו,
ברגע שהוא עושה את זה תגידו לו "יס" ותתגמלו אותו.
אל תתנו לו את הפקודה "שב" או "ארצה" אנחנו רוצים שהוא יציעה את ההתנהגות הזו לבד.
גם הפעם תמשיכו לעשות חזרות עד שהכלב יורד לארצה ברגע שאתם מכניסים אותו לתיחום,
ולאט-לאט תעלו את הזמן שהוא נמצא בארצה,
כלומר בהתחלה אנחנו נתגמל אותו איך שהוא יורד לארצה,
כשהוא מבין את זה אנחנו נתגמל אותו כל 10 שניות שהוא בארצה,
אחרי-כן נעלה את הזמן ונתגמל אותו כל 30 שניות שהוא בארצה,
אחרי-כן כל דקה, וכן הלאה …
שלב 2 – עליה לרכב
עכשיו כשהכלב שלכם רגיל לתיחום אנחנו נעבור לשלב העליה לרכב,
בשלב הזה הרבה אנשים עושים את הטעות המרה ומעלים את הכלב לרכב בידיים – אל תעשו את זה,
במקום זאת אני רוצה שתפתחו את הדלת של הרכב ותתנו לכלב לעלות בעצמו,
אם צריך תשימו לו משטח מגביה, או שתעזרו לו קצת לעלות עם הידיים,
אבל אל תרימו אותו באוויר ופשוט תעלו אותו.
בגלל שאנחנו מדברים על כלבים שמפחדים מהרכב אנחנו נרצה להראות להם שהרכב לא מפחיד כמו שהם חושבים,
אנחנו ננסה לפתות אותם לעלות בעזרת חטיף – וברגע שהם עולים תגידו להם "יס" ותתנו להם חטיף,
אם הם לא עולים כשאנחנו מפתים אותם בעזרת חטיף אז תפעילו מתח קליל בעזרת הרצועה לכיוון הרכב בדיוק כמו שעשינו בהרגלה לתיחום, אל תרפו את המתח עד שהכלב עולה בעצמו, וברגע שהוא עולה תגידו לו "יס" ותתגמלו אותו.
גם הפעם אני רוצה שתעשו חזרות עד שהכלב יכול לעלות ולרדת מהרכב בלי להראות סימני לחץ.
שלב 3 – הרגלה לנסיעה ברכב
זוכרים שבשלב הראשון הרגלנו את הכלב לכלי התיחום?
יפה, עכשיו הגיע הזמן להשתמש בו.
אחרי שהכלב שלכם מרגיש בנוח לעלות ולרדת מהרכב,
עכשיו אנחנו רוצים לוודא שהוא מרגיש בנוח עם הנסיעה עצמה,
כדי לוודא שאנחנו מתחילים ברגל ימין אני רוצה שתשימו לו את כלי התיחום ברכב ותנו לו להיכנס לתיחום,
בצורה הזו אנחנו נותנים לכלב מקום רגוע ושקט שהוא מכיר וכך מוודאים שהוא מרגיש בנוח.
רגע לפני שאתם מתחילים בנסיעה,
אני רוצה שנדמה לכלב כל אחת מהפעולות שעומדות להתרחש בנסיעה וכל זמן שהוא לא מראה סימני לחץ – נתגמל אותו.
כלומר, אני רוצה שתעלו את הכלב לרכב,
תכניסו אותו לתיחום, תניעו את הרכב,
ואם הכלב נשאר רגועה בתיחום תגידו לו "יס" ותתגמלו אותו,
תעשו על זה כמה וכמה חזרות עד שאתם רואים שהכלב לא נלחץ מהפעולה של הנעת הרכב.
אחרי-כן תתחילו בנסיעה איטית,
וגם הפעם כל כמה שניות שהכלב נשאר ברוגע נסמן לו שזו ההתנהגות שאנחנו מצפים ממנו בעזרת המילה "יס" ואז נתגמל אותו,
ולאט-לאט אני רוצה שתעלו את המהירות ואת הזמן שהכלב יכול להישאר ברכב בלי להילחץ.
איך להוריד לכלבים היפראקטיביים את האנרגיה סביב נסיעה ברכב
כדי להוריד לכלבים היפראקטיבים את האנרגיה ברכב אנחנו יכולים לפעול ב-2 שיטות,
השיטה הראשונה (שאני ממליץ עליה),
פשוט תשתמשו בתיחום …
אנחנו מראש מלמדים את הכלב להוריד אנרגיה בכלי התיחום, ולכן כשאתם תשימו את הכלב בתיחום אתם תראו שהוא לא יעלה אנרגיה.
ועם זאת, אני יודע שאתם לא תמיד תסעו יחד עם כלי התיחום,
ולכן יש לנו אפשרות נוספת, ללמד את הכלב פקודת "שב" או "ארצה" ולהאריך את הזמן שהוא מסוגל להישאר בפוזיציות האלו.
אני יוצא מנקודת הנחה שהכלבים שלכם כבר יודעים את פקודת "שב" אבל הם לא מקשיבים לה 100% מהזמן,
בדיוק בגלל זה אני רוצה שתלמדו אותם את פקודת "שב" בעזרת מתח ברצועה,
עוד רגע אתם תראו איך אנחנו נשתמש בזה.
כדי ללמד את פקודת "שב" עם מתח ברצועה אני רוצה שתביאו חטיפים,
שימו על הכלב קולר ורצועה, תגידו לו "שב" וישר תפעילו מתח קליל כלפי מעלה בעזרת הרצועה,
וברגע שהכלב יושב תגידו לו "יס" תרפו את המתח ותתגמלו אותו,
תחזרו על זה שוב, ושוב, ושוב, ושוב … עד שהכלב מבין שמתח קליל כלפי מעלה פירושו "שב".
ועכשיו כשהכלב שלכם מבין זאת,
צאו לנסיעה עם הכלב ונוסע נוסף,
תבקשו מהכלב לשבת וכל כמה זמן שהוא יושב תתגמלו אותו,
לאט-לאט תעלו את הזמן שהוא מסוגל לשבת בלי לקום,
וברגע שהכלב קם לפני ששחררתם אותו,
תגידו לו "לא" ותפעילו מתח קליל בעזרת הרצועה כלפי מעלה,
הכלב כבר מכיר את המתח ולכן הוא יחזור לשבת.
המטרה שלנו זה להסביר לו שבזמן הישיבה הוא צריך לשבת בלי להתפרע ברכב.
רגע לפני שאנחנו מסיימים
האמת שתהליך ההרגלה לרכב נשמע כמו תהליך מורכב,
אבל בפועל מדובר בתהליך די פשוט, הוא אמור לקחת בין מפגש אילוף ל-2 מפגשי אילוף,
אם הכלב שלכם נלחץ מהנסיעה ברכב אני ממליץ לכם בחום לקחת ליווי של מאלף מקצועי ולוודא שאנחנו עוזרים לו להתגבר על זה.