איך לאלף גור לא לנשוך

אם אי פעם שאלתם מאלף, "איך לאלף גור לא לנשוך?" בטח שמעתם לא פעם ולא פעמיים את התשובה הגנרית "פשוט צריך להוציא לכלב אנרגיות ולתת לו צעצוע" וכמובן … גם אחרי שהוצאתם את הכלב לטיול, רצתם איתו והוצאתם לו אנרגיה בדיוק אחרי שעתיים הכלב הפך שוב פעם מכלב חזרה לדג פירנה אכזרי שנושך כל דבר שנמצא בדרכו.
במאמר זה אני אגלה לכם כל מה שמאלפים לא אומרים לכם ואלמד אתכם איך באמת גורמים לגור כלבים להפסיק לנשוך.

 

מדוע אני רושם מדריך זה?

האמת שבדיוק לפני חודשיים אני הבאתי כלב בעצמי, האסקי מתוק בשם אייס ובהתחלה הוא נשך גם אותי אבל אחרי שנקתתי בצעדים הבאים בצורה עקבית הוא הפסיק והבין שאני אתן לו את כל הכיף ותשומת הלב שבעולם אבל יש לי בקשה אחת, די בסיסית, פשוט אל תכניס את הידיים שלי לתוך הפה שלך.

 

זיהוי סוגי נשיכה

קודם כל חשוב מאוד להבין מדוע הכלב נושך. האם מדובר בנשיכת משחק (בנשיכה זו אנו נתמקד במאמר) שזו נשיכה שנובעת מהתלהבות הכלב והמטרה שלה היא פשוט להנות ולשחק יחד איתכם או אולי הוא מסמן לכם שהוא צריך להתפנות ואז אמליץ בחום להוציא את הכלב לטיול, אולי בכלל מדובר בנשיכה שנובעת מתוך פחד או בנשיכה שנובעת מתוך אגרסיביות.

ההבנה הזו חשובה בכדי לדעת באיזה פתרון אנחנו עומדים להשתמש בעוד שאם מדובר בנשיכות מתוך אגרסיביות או פחד אני אמליץ בחום לקחת את הכלב לאילוף כלבים מקצועי בכדי לא להחמיר את המצב.

 

מניעת נשיכות גורים – בשיטה המומלצת והמהירה ביותר

הדרך למנוע נשיכת כלבים היא לפעול בצורת "תיקון, הפניה, חיזוק".

תיקון – ברגע שהכלב נושך אותנו, בין אם הוא נושך את היד, הרגל או הבגדים, יש להשמיע רעש חד של תיקון "טששש" במידה והכלב עדיין נושך אתכם צריך להעלות את רמת התיקון ולהוסיף תיקון עם היד יש לשים את היד בצורה כאילו אתם עומדים לתפוס כדור ולדחוף את הכלב לאחור עם קצות האצבעות.

מנח היד הנכון לתיקון הכלב

 

הפניה – ברגע שהכלב מפסיק לנשוך אתכם תציגו לו צעצוע שהוא אוהב.

חיזוק – כשהכלב מחליט לנשות את הצעצוע שהוא אוהב תחזקו את ההתנהגות הזו בחיזוק קולי (כל הכבוד, כלב טוב) או שתתנו לו ממתק.

זו השיטה שמומלץ לפעול בנ כי בעזרתה אנחנו מסבירים לכלב מה כן לעשות ומה לא לעשות בצורה בה הוא ירגיש שאנחנו עדיין אוהבים אותו אבל אנחנו נמשיך לשחק איתו רק כאשר היד שלנו מחוץ לפה שלו.

עקביות – הסוד שאנשים מבינים אך לא מבצעים

כמו כל דבר בחיים גם באילוף כלבים חשוב מאוד להיות עקבי כדי שהכלב יבין מה בדיוק אנחנו רוצים ממנו, לעומת ילד הכלב לא יכול לתקשר איתנו במילים ועל כן חשוב מאוד שאנחנו בני האדם נהיה מאוד ברורים עם הכלב כדי לא ליצור בלבול אצל הכלב.

אני אכניס אתכם רגע לראש של הכלב (או של ילד שלא יכול לדבר ולשמוע) – תחשבו שאתם כלב, ואתם משחקים עם הבעלים שלכם, אתם מתלהבים וממש כיף לכם! כחלק מהמשחק נשכתם את היד שלו ופתאום שמעתם את הצליל "טשש" והבעלים תיקן אתכם, לא בדיוק ברור לכם עדיין למה,

באותו יום בזמן שעדיין לא נפל לכם האסימון עד הסוף בדקתם גבולות ושוב פעם הכנסתם את היד של הבעלים שלכם לפה אבל הפעם הכל היה בסדר, לא שמעתם את הצליל המציק הזה וגם לא קיבלתם תיקון, עכשיו אתם כניראה חושבים שזה לא הנשיכה אלא משהו אחר שעשיתם בזמן המשחק ואתם לא בטוחים מה.

ולכן חשוב מאוד שכל פעם שהכלב מכניס את היד שלכם או של בני משפחתכם לפה הוא ישמע את הצליל המפחיד ויקבל תיקון.

זהירות מוקש!

שיתוף כל בני המשפחה

חייב ליישר קו מול כל בני המשפחה ולהסביר להם מהם הכללים והגבולות כדי שלא יקרה מצב בו אתם מתקנים את הכלב על הנשיכות ושאר בני המשפחה נותנים לו לנשוך אותם וכתוצאה יווצר בלבול אצל הכלב.

 

שילוב צעצוע – בואו נהפוך את הלימוד למשחק!

אם אתם רוצים שתהליך האילוף יהיה מהיר יותר אתם יכולים לשחק עם הכלב ולהראות לו שברגע שהוא לא נושך אותנו אז אנחנו ממשיכים לשחק איתו אך כל זמן שהיד שלנו בתוך הפה שלו המשחק מפסיק, הוא שומע צליל מחריד ומקבל תיקון, המטרה היא להסביר לכלב שאנחנו לא כועסים עליו אלא אנחנו פשוט לא רוצים שהוא יכניס את הידיים שלנו לתוך הפה שלו, ולכן ברגע שהכלב הפסיק לנשוך מומלץ להמשיך את המשחק כרגיל.

תיקון חיובי – לא מומלץ

עוד שיטה לתיקון שאני אישית לא ממליץ עליה היא תיקון חיובי, ברגע שהכלב מכניס את היד שלנו או כל חלק אחר מהגוף שלנו לתוך הפה שלו הוא שומע שוב את הרעש המחריד "טששש", המשחק מפסיק ואני כבעל הכלב אוחז לכלב ברצועה ומקשה את הגוף שלי עד שהכלב קצת נרגע ומציע התנהגות אחרת.

שוב פעם, ברגע שהכלב מפסיק לנשוך אותנו ומציע התנהגות אחרת ניתן להרפות מהקולר של הכלב ולהמשיך במשחק כרגיל.

 

מדוע שיטה זו אינה מומלצת

למרות שגם השיטה הזו היא אפקטיבית לוקח היא מורכבת יותר, צריך לדעת בדיוק מתי לתקן, לכמה זמן לתקן ועוד ובמידה ואינכם בעלי ניסיון עם כלבים שיטה זו תיקח הרבה יותר זמן.

 

כבר עשיתי את כל מה שאמרת לי אבל הכלב שלי עדיין נושך

אל תדאגו, גם לזה יש פתרון,

קודם כל חשוב מאוד להבין מדוע הכלב ממשיך לנשוך אתכם ולא מבין מהם הגבולות ויש לזה כמה אפשרויות.

 

הוא צריך להתפנות!

אחת הסיבות העיקריות שכלב מתחיל לנשוך היא בגלל שהוא פשוט מסמן לכם שהוא צריך \ רוצה משהו והוא מנסה להראות לכם מה הוא רוצה, יכול להיות שהוא צריך להתפנות ואז מומלץ להוציא אותו, או שאולי הוא רעב ונגמר לו האוכל.

 

עקביות!

כבר דיברנו על עקביות אבל אני אדגיש זאת שוב כי זה פשוט הדרך הכי נכונה, יעילה וטובה שיש! חשוב לא להתייאש ולהמשיך לאלף את הכלב.

שימו לב שתיקון אחד ואפילו שניים לא יפסיקו את ההתנהגות ויש לאמן את הכלב במשך זמן ממושך כדי שהוא יבין את זה עד הסוף ובכדי שזה יהפוך להרגל נכון, ולכן תמשיכו באימונים לפחות שבוע שלם כאשר באותו שבוע אתם מאמנים אותו לא לנשוך לפחות פעם ביום, וכן, כלב דורש תשומת לב.

 

מה לא לעשות

בנוסף לכל המידע שנתתי לכם פה לקחתי את המאמר צעד אחד קדימה ושאלתי חברים שלי מה הם עושים, והאמת ששמעתי די הרבה שטויות אז החלטתי להסביר לכם ממה יש להימנע!

 

"פשוט תשאיר צעצועים מפוזרים בכל הבית"

לא … אתה לא צריך לבלגן ולהרוס את כל הבית כדי לאלף את הכלב, המטרה היא יצירת סביבה שכיפית גם לך וגם לכלב שלך והפעולה של השארת הצעצועים בכל הבית גורמת לצעצועים לאבד מהערך שלהם בעיני הכלב.

כאשר לכלב יש תמיד גישה לצעצועים הם מאבדים עניין ולכן מה שאני אמליץ לעשות זה להשאיר את כל הצעצועים שבעזרתם אתם מוציאים לכלב אנרגיה כמו כדורים, צלחות מעופפות וכו' במקום שאינו תמיד נגיש לכלב אך הייתי משאיר צעצועי לעיסה כמו בובות, דובים, כריות נשיכה לגורים בחוץ במקום נגיש.

 

"מה הבעיה פשוט תן לכלב מכה"

התשובה הזו היא תשובה חלקית ביותר והיא בעצם אומרת תלמד את הכלב שלך מה כן לעשות רק בעזרת השימוש ב"לא" "לא" "לא", זה לא הכי אפקטיבי וזה יכול אפילו להחמיר את המצב ולייאש את הכלב כי הוא מבין שלא משנה מה הוא יעשה הוא יקבל "לא",

ולכן, מה שחסר בגישה הזו זה מה כן לעשות! ואז הכלב לא מתייאש כי הוא יודע מהם הגבולות, מה אפשר ומה אי אפשר לעשות.

 

"תתעלם מיזה אחי, פשוט גודלות לו השיניים, זה יעבור"

אני לא ארחיב על זה יותר מידי כי אני חושב שכבר הבנתם את הפואנטה,

אבל בגדול, אם הוא "נושך כי גודלות לו השיניים" ואתם מרשים לכלב לנשוך אז אתם בעצם מלמדים את הכלב ש"לנשוך זה בסדר".

 

לסיכום

הדבר הראשון שיש לעשות הוא להבין מדוע הכלב נושך. האם מדובר בנשיכת משחק, נשיכה כי הכלב רעב או צמא, אולי הוא צריך לצאת לטיול כדי לעשות צרכים או אולי מדובר בנשיכה מתוך פחד או אגרסיביות.

במידה ומדובר בנשיכה מתוך משחק מומלץ להשמיע את הקול "טששש", לפתוח את היד כאילו אתם עומדים לתפוס כדור ולתת לכלב דחיפה קטנה וברגע שהכלב מפסיק לנשוך אתכם מומלץ להמשיך לשחק ולהתייחס אליו, ככה אתם מראים לו מה מותר לעשות ומה אסור לעשות.

במידה ומדובר בנשיכה מתוך אגרסיביות או פחד אני אמליץ לפנות לאילוף כלבים מקצועי שידע בדיוק איך לטפל במצב. כמובן שאם הכלב צמא, רעב או שהוא מסמן שהוא צריך לעשות צרכים אפשר פשוט להוציא אותו ולתת לו אוכל או מים.

בכל מקרה, מאחר ואנו מדברים על אילוף גורים, וגיל הגורות הוא הגיל הקריטי ביותר בחיי הכלב, אני אמליץ לכם לפנות לאילוף גורים אצל מומחה, בדרך זו תוכלו לעצב את גור הכלבים שלכם בכדי שיגדל בן לויה שכיף להיות איתו וסביבו.

אהבת? שתף עם חברים...
שתף בוואטסאפ
Picture of כותב המאמר: אורי כהן
כותב המאמר: אורי כהן

אהלן, אני מייסד חברת "בארק פארק",
נכנסתי לעולם האילוף כבר בגיל 16, עברתי שלל קורסים לאילוף כלבים, אילפתי שלל כלבים והשארתי המון לקוחות מרוצים.
אני יכול לומר בלב שלם שכאשר אתם תתחילו את תהליך אילוף הכלב שלכם יחד איתנו אתם תהיו אסירי תודה על כל רגע.
שמתי לעצמי כמטרת על להנגיש את כל הידע הדרוש בכדי שאתם, בעלי הכלבים, תוכלו לגדל כלבים שמחים יותר ובריאים יותר!

יש לכם שאלה? שלחו לי הודעה בפרטי😉
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:
עיצוב לפונט 2
איך ללמד את הכלב לתת יד – שלב אחר שלב
איך ללמד כלב להביא כדור
איך ללמד כלב לנבוח לפי פקודה (דבר)
חשיפה נכונה לגורים
איך ללמד כלב "אליי"
אילוף גורים מחיר