איך ללמד כלב למקום

הפקודה "למקום" מאפשרת לבעלי הכלב לשלוח אותו למקום המיועד לו בבית בעת ארוחה, אירוח אורחים או מצבים אחרים שבהם רצוי שהכלב לא יסתובב סביב אנשים בבית וייצר הסחת דעת. במקום הזה, הכלב יכול להתעסק עם צעצועיו ולאכול מזון לכלבים באופן שאינו מפריע לבעליו. כך ניתן להימנע ממצבים שבהם הכלב נובח, מתחנן לאוכל משולחן האוכל או קופץ על אורחים. הפקודה "למקום" מקנה לבעלי הכלב שקט, רוגע ושליטה רבים יותר. אז איך ללמד כלב למקום בצורה נכונה? כל הפרטים מחכים לכם במאמר הבא.

 

איך מרגילים את הכלב ללכת למקום שלו וליהנות מזה?

כדי שהכלב ירצה ללכת ולשהות במקום המיועד לו, חשוב להפוך את המקום לחיובי ומהנה עבורו. הניחו במקום צעצועים, עצמות לעיסה ופריטים מעניינים שישמחו את הכלב. כך הוא יראה במקום מקור להנאה ולא עונש. חשוב גם לתת לכלב תגמול חיובי כשהוא הולך למקום מרצונו. כך הוא ילמד שהליכה למקום שלו כדאית ומהנה עבורו. עם גישה חיובית, סביר להניח שהכלב יאהב ללכת ולשהות במקום אפילו ביוזמתו.

 

איך ללמד כלב למקום – שלב אחר שלב

אילוף הפקודה "למקום" לכלבים, עובר דרך השלבים הבאים:

  1. הציגו לכלב את "המקום" שלו, למשל השטיחון, ותנו לו תגמול כל פעם שהוא עולה או מתקרב למקום זה. אפשר גם לפתות את הכלב למקום על ידי חטיף וכל פעם שהכלב עולה עליו יש לסמן לו את שביעות רצונכם ממעשיו בעזרת קליקר או "כן" ומתן תגמול מיידי על הגעה למקום ומתן תגמולים חיוביים נוספים על הישארות במקום המיועד.
  2. המשיכו לחזק את ההתנהגות עד שהכלב מניח את 4 הרגליים על השטיחון. תנו תגמול כשהכלב נמצא במקום הנכון. כעת הוסיפו את מילת השחרור, למשל "אוקי". אמרו את המילה ואז הסיחו את דעת הכלב בעזרת חטיף כדי שירד מהשטיחון. אל תשתמשו בסימון עבור פעולת הירידה מהשטיחון. חזרו על התהליך שוב ושוב תוך מתן פחות ופחות תגמולים, עד שהכלב יבצע את הפקודה "למקום" וישהה שם עד לקבלת הוראת השחרור.
  3. לאחר שהכלב ירד מהשטיחון המתינו בסבלנות לראות אם הוא חוזר מרצונו. אם כן, תנו לו שוב סימון ותגמול חיובי. אם לא חזר מעצמו, חזרו על שלב עד שהכלב חוזר לשם מיוזמתו. המשיכו לחזק את ההתנהגות הרצויה על ידי חזרות רבות, עד שהכלב לומד ללכת למקום המסומן ולהישאר שם באופן עצמאי.
  4. כאשר הכלב נמצא על השטיחון, בקשו ממנו לשכב בעזרת הפקודה "ארצה" או תנועת יד וכך עודדו רגיעה במקום. בתחילה אפשר לפתות אותו לשכב בעזרת חטיפים. סמנו ותגמלו על ההתנהגות הנכונה של שכיבה, ולאחר שהכלב מציע את ההתנהגות הרצויה ניתן לשחרר אותו. חזרו על התהליך עד שברור שהכלב מבין שהוא מקבל את התגמול על עצם התנהגות רגועה.
  5. כשנראה שהכלב מבין ומבצע את ההתנהגות הרצויה באופן עקבי – מגיע למקום ונשאר בו עד לקבלת הוראת שחרור – אפשר להוסיף את המילה המיועדת, למשל "למקום". תחילה יש לומר את המילה בו זמנית עם הפעולה של הליכה למקום, ולאחר מכן לומר אותה כמה שניות לפני שהכלב מבצע את הפעולה. המטרה היא שהכלב ילמד להגיב באופן אוטומטי למילה – ללכת ולשכב במקום ללא צורך בהכוונה נוספת.
  6. כאשר הכלב מגיב בעקביות לפקודה והולך לשכב במקום המיועד, אפשר להאריך את משך הזמן שהוא נשאר שם. עשו זאת על ידי המתנה הולכת וגדלה לפני מתן הסימון והתגמול על ההתנהגות הרצויה. חשוב שלא לשכוח לתת לכלב את הוראת השחרור בתום התרגול. ככל שהזמן במקום מתארך, כך גדלה שליטתכם בהתנהגות הכלב.
  7. כעת אפשר להתחיל להוסיף אתגר של מרחק להתנהגות. צעדו צעד אחד אחורה ממקום המרבץ, סמנו ותגמלו את הכלב על שנשאר במקומו. חזרו 5-6 פעמים ולאחר מכן צעדו שני צעדים וכן הלאה, תוך הגדלה הדרגתית של המרחק עד שתוכלו לזוז בחופשיות בחדר לפני שאתם חוזרים לתת לכלב תגמול על שהמתין לכם במקום בלי לזוז. בשלב הבא, כאשר המרחק אינו מפריע עוד להתנהגות, אפשר להתחיל לאתגר את משך ההמתנה של הכלב ללא נוכחות המאלף בקרבת מקום.
  8. בשלב זה, אפשר גם להתחיל להוסיף בהדרגה גירויים מסיחים כמו צעצועים ואנשים שעוברים ליד המקום. חשוב להתחיל מההסחות הקלות יחסית שהסיכוי שהכלב יתעלם מהן גבוה יותר, כדי לאפשר לו חוויות הצלחה. ולאחר מכן להעלות בהדרגתיות את רמת הקושי של גורמי ההסחה, תוך מעקב אחר תגובות הכלב ומתן סיוע במידת הצורך. יצירת הצלחות ראשוניות חשובה כדי שהכלב יישאר ממוקד ולא יתייאש.
סודות המקצוע

השיטה הסודית לחיזוק רגיעה חזקה במקום

אם הגעתם עד לחלק הזה של הטקסט, קבלו צ'ופר ממני – זו הדרך בה אני משתמש כדי לעבוד על רגיעה חזקה במקום בדרך המהירה ביותר.
קחו רצועה וברגע שהכלב נשאר בפוזיצית ארצה במקום, משכו את הרצועה קלות, כאשר הכלב בוחר להישאר צ'פרו אותו על כך. לאט לאט תעלו את ההתנגדות שאתם מפעילים על הכלב בעזרת הרצועה עד שבסוף הכלב ממש יתנגד לרדת כי הוא יודע שהוא מקבל חטיף על ההתנהגדות הזו. בדרך זו אנו מדמים גירויים חיצוניים בעזרת המשיכה ברצועה וכך מחזקים הישארות רגועה בכלוב.

תרגיל נוסף בו אני משתמש בכדי לעודד רגיעה בכל מצב בכלוב זה הדמיית רעשים חזקים כמו סופות גשמים וכל זמן שהכלב מציע לי התנהגות רגועה בכלוב אני מחזק אותו,
תרגיל זה מעודד רגיעה בנוסף לכך שהוא מספק לכלב מקום בו הוא מרגיש מוגן.

 

איך לשמר את ההרגל בהצלחה בעזרת חיזוקים חיוביים?

כדי ללמד כלב התנהגות חדשה, חשוב לתת לו תגמול מיידי כאשר הוא מבצע את ההתנהגות הרצויה. לכן הכינו מראש חטיפים טעימים לכלבים שאהובים עליו. כשהכלב מבצע נכון חלק מההתנהגות שאתם מלמדים אותו, במקרה הזה, את פקודת "למקום" – השתמשו בקליקר או הגידו "כן" כדי לסמן לו שעשה נכון. מיד לאחר מכן, תנו לו חטיף כתגמול. שיטה זו של סימון מדויק ומתן תגמול עוזרת לכלב להבין מה ההתנהגות המצופה ממנו, ומעודדת אותו לחזור עליה.

 

דגשים חשובים באילוף הכלב לפקודת "למקום"

יש כמה דגשים שכדאי לכם מאוד ליישם אם אתם רוצים להטמיע בכלבכם את הפקודה בהצלחה:

  1. תרגלו את הפקודה מחדרים ומקומות שונים בבית כדי שהכלב ילמד להכליל את ההתנהגות הרצויה וללכת למקום ממיקומים מגוונים.
  2. היו סבלניים וערכו אימונים קצרים וחיוביים, 3 – 5 חזרות על פקודת "למקום", וחיזוק הישארות במקום של כ-10 – 15 דק' כל פעם.
  3. אם נראה שהכלב מתקשה, כנראה התקדמתם מהר מדי – חזרו שלב אחורה או הפסיקו להיום.
  4. שלבו תרגולים קצרים של הפקודה במצבים יומיומיים, אך התחילו ממצבים קלים יחסית שיאפשרו לכלב להצליח בסבירות גבוהה.
  5. דאגו שבמקום שייעדתם לכלב יהיו עיסוקים מהנים עבור הכלב כך שהשהייה שם תהיה חיובית ומתגמלת בשבילו בפני עצמה, ותרגיל אותו להעסיק את עצמו בצורה בריאה, רצויה וחיובית.
זהירות מוקש!

הכלב בוכה בכלוב? או שהוא סתם בודק גבולות?

חשוב לציין שלפני שמכניסים את הכלב לכלוב חובה להוציא לו אנרגיה פיזית, מנטלית, לתת לו להתפנות, ולתת לו אוכל ומים. בעת הכנסת הכלב לכלוב צריך גם לספק לו תעסוקה עם צעצועי לעיסה כמו הקונג.

אם עשיתם את כל זה והכלב עדיין בוכה … הוא כניראה פשוט בודק את הגבולות שלכם, וכל פעם שאתם מוציאים אותו הוא מנצח. ולכן, במידה והכלב מתחיל לבכות בלילה יש להמתין שהוא יפסיק לבכות במשך כ-5 דק' לערך ורק אז אפשר להוציא אותו. במידה והכלב בוכה במהלך שעות הבוקר ואתם קרובים לכלוב, ניתן לתת מכה על הכלוב וכך להסביר לו שהבכי לא יעזור לו לצאת אך להוציא אותו לאחר 5 – 10 דק' של רגיעה.

בקיצור, אסור שהכלב ינצח אתכם, תקנו אותו על התנהגות לא רצויה – בכי ושריטוט קירות הכלוב,
וחזקו אותו על התנהגות רצויה – הישארות רגועה בכלוב.

 

לסיכום

אילוף הפקודה "למקום" הוא כלי שימושי וחשוב ביותר לכל בעל כלב. הפקודה מקנה שליטה רבה יותר בהתנהגות הכלב ומסייעת במצבי חיים שגרתיים כמו ארוחות ואירוח אורחים.

אך כפי שהסברנו, התהליך מצריך הקפדה על חיזוקים חיוביים, עבודה מסודרת לפי שלבים ברורים והדרגתיות. חשוב להטמיע אצל הכלב את ההתנהגות הרצוי באיטיות ובסבלנות רבה, ולאפשר לכלב חוויות הצלחה שיעודדו אצלו הפנמה של ההרגל הרצוי.

כמובן, ליווי של מאלף כלבים מקצועי ומומלץ יכול להקל ולייעל מאוד את התהליך. פה בחברת "בארק פארק – אילוף כלבים" אנו מתמחים באילוף כלבים על כל היבטיו, החל מבחירת הטכניקות המתאימות ללימוד פקודות אילוף בסיסיות ועד למענה על שאלות ובעיות מתקדמות יותר, גם לאחר סיום האילוף. צרו איתנו קשר כבר עכשיו לבניית תוכנית אילוף אישית בהתאמה לצרכים שלכם ושל כלבכם!

אהבת? שתף עם חברים...
שתף בוואטסאפ
Picture of כותב המאמר: אורי כהן
כותב המאמר: אורי כהן

אהלן, אני מייסד חברת "בארק פארק",
נכנסתי לעולם האילוף כבר בגיל 16, עברתי שלל קורסים לאילוף כלבים, אילפתי שלל כלבים והשארתי המון לקוחות מרוצים.
אני יכול לומר בלב שלם שכאשר אתם תתחילו את תהליך אילוף הכלב שלכם יחד איתנו אתם תהיו אסירי תודה על כל רגע.
שמתי לעצמי כמטרת על להנגיש את כל הידע הדרוש בכדי שאתם, בעלי הכלבים, תוכלו לגדל כלבים שמחים יותר ובריאים יותר!

יש לכם שאלה? שלחו לי הודעה בפרטי😉
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:
עיצוב לפונט 2
איך ללמד את הכלב לתת יד – שלב אחר שלב
רכושנות כלבים – איך פותרים זאת?
איך ללמד כלב להביא כדור
איך ללמד כלב לנבוח לפי פקודה (דבר)
כמה עולה אילוף כלבים?
אילוף כלבים בירושלים