איך ללמד את הכלב לתת יד – שלב אחר שלב

ללמד את הכלב פקודות זה תהליך שמקרב בינינו לבין הכלבים שלנו, בייחוד כשאנחנו מתחילים להתקדם מהפקודות הבסיסיות כמו שב, ארצה, אליי, לפקודות מתקדמות יותר שמצריכות מהכלב יותר מחשבה ולכן גם מפתחות לו את המחשבה כמו תן יד, התגלגל, תביא שלט וכדומה. הפקודה תן יד זו פקודה שיחסית קל לכלב להבין והיא גם נראית מרשימה, לכן זו אחת הפקודות הראשונות שמלמדים כאשר מתחילים ללמד פקודות מתקדמות. במאמר זה אני אסביר איך מלמדים את הכלב לתת יד, באילו מקרים אני אחשוב פעמיים לפני שאני מלמד את הכלב פקודה זו ועוד.

 

איך ללמד את הכלב לתת יד

יאללה בואו נתחיל בחלק המעניין ביותר, לכו להביא את האוכל של הכלב או חטיפים ונתחיל בתרגול.

אל תדלגו על השלב הזה כדי לא ליצור בלבול עבור הכלב שלכם, קודם כל נלמד את הכלב מהו "המרקר" שלנו (מילת החיזוק החיובי), האם היא כן, כל הכבוד, שימוש בקליקר וכו', אנחנו נעשה זאת על ידי כך שניקח את האוכל שהבאנו, נגיד מילת החיזוק החיובי ולאחר מכן נתגמל את הכלב עם האוכל שהבאתם. שלב זה חשוב מאחר והוא נותן לכם את האפשרות להסביר לכלב באיזה שלב בדיוק הוא ביצע את הפעולה הרצויה, ובמקרה שלנו הביא לנו יד. תעשו חזרה של 5 – 10 דק' על שלב זה וכשאתם רואים שהכלב עשה את ההקשר בין מילת החיזוק החיובי לכך שהוא עתיד לקבל חטיף תמשיכו לשלב הבא.

לאחר שהכלב יודע מהו המרקר שלנו (מילת החיזוק החיובי), נלך אל הכלב, נשב מולו, ניתן לו להריח את החטיפים או האוכל שהבאתם ונפעיל לחץ קל כלפי מעלה על המפרק שנמצא מעל כרית היד של הכלב (בסוף הפסקה מצורפת תמונה להמחשה), בשלבים הראשונים ברגע שהכלב מרים את היד או מזיז אותה לכל כיוון נגיד את באותו הרגע את מילת החיזוק החיובי ונמשיך לעשות חזרות עד שהכלב מרים את כף ידו כל פעם שאתם מפעילים לחץ קל על ידו. שימו לב שבשלב זה עדיין אין לומר את הפקודה "תן יד".

המפרק מתחת לכף היד של הכלב

ברגע שהכלב מבין שהוא צריך להרים את ידו כשאתם מפעילים לחץ קל על המפרק התחתון שבידו, נוכל לעבור לשלב הבא, הפעם, אנחנו נפעיל שוב פעם לחץ על כף היד שלו, נמתין שהוא ירים את ידו כלפי מעלה, נשים את היד שלנו מתחת ליד שלו ונגיד את מילת החיזוק החיובי אך ורק באותה השניה שהוא מניח את כף ידו על כף היד שלנו.

ברגע שהכלב מבין שהוא צריך לשים את כף ידו על כף היד שלנו כל פעם שאתם מפעילים לחץ על המפרק שבידו נחזור על השלב הקודם, אך הפעם קודם נגיד את הפקודה "יד" או "תן יד" לאחר מכן, נפעיל לחץ קל על מפרק ידו וברגע שהוא מניח את ידו על כף היד שלנו נגיד שוב את מילת החיזוק החיובי ונתגמל אותו עם חטיף.
שימו לב שסדר הפעולות בשלב זה הוא קריטי, קודם אנחנו אומרים את הפקודה "יד", לאחר מכן מפעילים לחץ קל על מפרק היד של הכלב, לאחר מכן כאשר הכלב מניח את כף ידו על כף היד שלנו אנחנו אומרים את מילת החיזוק החיובי, ולאחר מכן מתגמלים אותו בעזרת חטיף. יש לחזור על שלב זה עד שהכלב עושה הקשר בין הפקודה "יד" לעובדה שהוא מרים ומביא לכם את היד.

מזל טוב הכלב שלכם יודע לתת יד!

כמובן שאם נתקלתם בקשיים אתם יכולים ליצור איתנו קשר בכדי להתחיל תהליך אילוף כלבים יחד עם אנשי הצוות שלנו, או סתם להתקשר להתייעצות.

שימו לב

אם יש לכם כלב גדול אולי עדיף לא ללמד אותו לתת יד

אם יש לכם כלב גדול אני אמליץ לכם לחשוב פעמיים לפני שאתם מלמדים אותו לתת יד, לעיתים כלבים לומדים שהם מקבלים אוכל וחטיפים כאשר הם נותנים יד, ולכן אם יש לכם כלב גדול ואתם מלמדים אותו לתת יד יש סבירות גבוהה שהוא ילמד לתת לכם יד כל פעם שאתם סביב אוכל ומאחר ואנחנו מדברים על כלב גדול כשהוא נותן יד הוא עלול לשרוט אותנו וזה פחות נעים.

לכן … אם יש לכם כלב גדול אולי עדיף לא ללמד אותו לתת יד ובמקום ללמד אותו פקודות מתקדמות אחרות כמו התגלגל, תביא כדור, תביא שלט וכו'

היעזרו במאלפים מקצועיים

אם אתם נתקלים בקשיים ולא מצליחים ללמד את הכלב לתת יד אני אמליץ לכם ליצור איתנו קשר, אנו נוכל להתחיל תהליך אילוף בסיסי או תהליך אילוף מתקדם, ללמד אתכם את הבסיס ללימוד פקודות ומשם אתם תוכלו להמשיך ללמד את הכלב שלכם כל מיני פקודות נחמדות שיראו טוב, יעזרו לכם בחיי היום-יום ויקרבו ביניכם לבין הכלב שלכם.

אהבת? שתף עם חברים...
שתף בוואטסאפ
Picture of כותב המאמר: אורי כהן
כותב המאמר: אורי כהן

אהלן, אני מייסד חברת "בארק פארק",
נכנסתי לעולם האילוף כבר בגיל 16, עברתי שלל קורסים לאילוף כלבים, אילפתי שלל כלבים והשארתי המון לקוחות מרוצים.
אני יכול לומר בלב שלם שכאשר אתם תתחילו את תהליך אילוף הכלב שלכם יחד איתנו אתם תהיו אסירי תודה על כל רגע.
שמתי לעצמי כמטרת על להנגיש את כל הידע הדרוש בכדי שאתם, בעלי הכלבים, תוכלו לגדל כלבים שמחים יותר ובריאים יותר!

יש לכם שאלה? שלחו לי הודעה בפרטי😉
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:
עיצוב לפונט 2
איך מתבצע מפגש אבחון לאילוף הכלב?
רכושנות כלבים – איך פותרים זאת?
איך ללמד כלב להביא כדור
איך ללמד כלב לנבוח לפי פקודה (דבר)
אילוף כלבים בירושלים
אילוף כלבים במרכז