הרגלה לכלוב אילוף

יש הרבה דברים שחשוב ללמד את הכלב שלנו כדי שהוא יהיה חבר שכיף לחיות איתו, אבל הדבר החשוב ביותר זה הרגלת הכלב לכלוב אילוף. הרגלה לכלוב האילוף תאפשר לנו להשאיר את הכלב בבית ולחזור לבית נקי כמו שהשארנו אותו, לאכול בלי שהכלב ינבח עלינו מהצד, תמנע מהכלב ללמוד התנהגויות לא רצויות כאשר אנחנו לא בבית והכלב לא תחת פיקוח, או בקיצור תהפוך את החיים שלנו לנוחים הרבה יותר!

 

איך להרגיל את הכלב לכלוב אילוף

המטרה של התרגיל היא ללמד את הכלב לאהוב את כלוב האילוף שלו ולעזור לו להבין שזה מקום חם, בטוח, שקט שאפשר לנוח בו וכמובן גם מקום טעים. בכדי לעשות את כל זה חשוב מאוד לעבוד בקצב של הכלב ולא לנסות למהר כי אז התוצאה תהיה בדיוק הפוכה מהתוצאה הרצויה.

 

שלב ראשון: מסבירים לכלב שהוא אוהב את כלוב האילוף

חשוב לציין שכלבים הם חיות מאורה בטבע שלהם והמטרה שלנו כהורים שלהם זה להסביר זאת ולעזור להם להתחבר להתנהגות הטבעית שלהם. אז איך עושים את זה? אנחנו עומדים לעשות זאת בעזרת כמה משחקים שיהיו כיפים וטעימים לכלב כדי שהוא יבין שכלוב האילוף הוא המקום הכיפי והנוח ביותר בבית!

מה שנעשה במשחק הראשון זה ניקח צעצוע בשם Kong, נמלא אותו באוכל שהכלב אוהב (אני אישית ממלא אותו בחמאת בוטנים), נקפיא אותו כדי שיהיה לכלב הרבה זמן להתעסק עם המשחק ולאחר מכן נשים אותו בתוך כלוב האילוף של הכלב בלי לסגור את הכלוב.

שימו לב שהכלב יכול לשחק עם המשחק הטעים הזה רק בתוך כלוב האילוף שלו ולכן כל פעם שהכלב מוציא את המשחק מהכלוב תחזירו את זה לתוך הכלוב, אחרי כמה פעמים הכלב יבין שלא מוציאים את המשחק הזה מהכלוב.

שלב שני: לימוד ההתנהגויות הרצויות בכלוב האילוף

המטרה בשלב השני של התהליך זה הסברה לכלב מהם ההתנהגות הרצויות בתוך כלוב האילוף, לשבת, לישון ולנוח. בתחילת התהליך אנחנו מלמדים זאת כאשר אנחנו קרובים לכלוב האילוף. ברגע שהכלב נובח או נושך את כלוב האילוף או מראה התנהגות כזו או אחרת שלא אמורה להתרחש בכלוב האילוף אנחנו מקישים על הכלוב ועושים רעש "טששש".

אחרי כמה נקישות על הכלוב הכלב יקשר את ההתנהגויות הלא רצויות עם נקישה על הכלוב, כלומר הכלב יבין אההה! כשאני נובח מגיע נקישה על הדלת, או איזה קטע כל פעם שאני שורט את הכלוב מגיע הרעש "טשששש" הלא כיפי, אוקיי מה אני ינסה לעשות עכשיו? אולי ננסה לנוח.

ברגע שהכלב מחליט לנוח או להיות בשקט אתם צריכים להסביר לו שזו ההתנהגות הרצויה בעזרת חטיף, כל זמן שהכלב מציע את ההתנהגויות הרצויות תזרוקו לו חטיפים לתוך כלוב האילוף ושימו לב כל פעם להעלות את הזמנים שאתם נותנים לו חטיף ותחזרו על זה עד שהכלב יכול להישאר בכלוב בשקט ל-10 דק' ללא תגמול.

חשוב מאוד – לפני שאתם מכניסים את הכלב לכלוב חשוב להוציא לו אנרגיה, לוודא שהוא אכל, שתה ולוודא שהוא עשה צרכים.

 

שלב שלישי: הגיע הזמן להתרחֱק קצת מהכלוב!

כמובן שהמטרה הסופית היא שנוכל לצאת מהבית למשך שעות ארוכות ובדיוק בגלל זה הגיע הזמן להוסיף קצת מרחק כל פעם.

מה שנעשה עכשיו זה נחזור על מה שעשינו בשלב השני, כאשר הכלב נובח אנחנו נתקן אותו אבל כאשר הכלב  בשקט או שהוא נח נביא לו חטיף אבל הפעם נוסיף קצת מרחק וכל פעם נתרחק קצת יותר מהכלוב.

כמובן שכל פעם שהכלב מתנהג בצורה לא רצויה אנחנו נהיה שם כדי להסביר לו שזה לא מקובל ולהתלונן לא יעזור, בדיוק כמו שמסבירים לילד קטן.

 

שלב רביעי: כמעט אפשר לצאת מהבית

הגיע הזמן להתרחק מהכלוב כי בכל זאת, אי אפשר להיות סביב הכלב 24\7 (למרות שזה הכי כיף בעולם …).

מה שנעשה עכשיו זה ניקח חוט ארוך, נקשור אותו לכלוב וממש נצא מהבית בדיוק כמו שאנחנו עושים כל בוקר כשאנחנו יוצאים לעבודה, כלומר נשים עלינו את תיק העבודה שלנו, בגדי העבודה שלנו, ניקח את המפתחות כמו כל בוקר, נפתח את הדלת נצא וכל פעם שהכלב יראה התנהגות לא רצויה נתקן אותו בעזרת החוט הארוך.

רגע, אבל איך נוכל לשמוע אותו כשאנחנו מתרחקים?

קחו שני טלפונים, שימו אחד מהם על יד הכלוב וכל פעם שהכלב נובח או שורט את הכלוב … אתם מכירים כבר את התרגיל, מתקנים אותו.

ככה הכלב מבין שבין אם אתם על יד הקופסא או לא, ברגע שהם נובחים או מראים התנהגות לא רצויה הכלוב.

 

אבל הכלב שלי שונא את הכלוב שלו, מה לעשות?

אחרי שאילפתי הרבה מאוד כלבים אני יכול להבטיח לכם שהכלב לא "שונא את הכלוב", מה שקורה זה שבתחילת האילוף הכלב לא מבין את התרגיל עד הסוף והוא ינבח או ישרוט את הכלוב, מה שרוב הבעלי הכלבים יעשו (אני מודה גם אני עשיתי את זה עם הכלב הראשון שלי) זה ישחררו את הכלב והופא! בלי שהם בכלל שמו לב הם לימדו את הכלב שברגע שהוא נובח או שורט את כלוב האילוף אנחנו מוציאים אותו.

כמובן שיש פעמים שבהם אנחנו נרצה שהכלב יהיה בתוך הכלוב אבל הוא לא ירצה, יכול להיות שיש לו אנרגיה או שהוא רוצה לשחק, עם זאת בדיוק כמו שצריך ללמד ילד גבולות לדוגמא שהולכים לישון בשעה 10 בלילה, צריך לעשות אותו דבר עבור הכלב ולהסביר לו שברגע שהוא נכנס לקופסא הגיע הזמן לנוח.

 

ציוד שחשוב שיהיה לנו

כלוב אילוף – אני לא חושב שאני צריך להסביר יותר מידי, כדי להרגיל את הכלב לכלוב אילוף חשוב שיהיה לנו … כלוב אילוף.

חטיפים – חשוב שיהיו לנו חטיפים כדי שנוכל להסביר לכלב מהם ההתנהגויות הרצויות וברגע שהכלב מתנהג כמו שאנחנו רוצים נחזק את ההתנהגות הזו וניתן לכלב חטיף.

רצועה ארוכה \ חבל ארוך – בכדי להסביר לכלב שלנבוח \ להרוס את הכלוב לא יעזור לו מומלץ להשתמש בחבל ארוך, ככה נוכל לתקן את הכלב גם אחרי שאנחנו יוצאים מן הבית.

 

לסיכום

אם אנחנו רוצים לצאת מהבית ולחזור לבית נקי, או במילים אחרות בשביל לקבל את כלב החלומות שלנו הדבר החשוב ביותר ללמד את הכלב, במיוחד בגיל הגורות כחלק מאילוף הגור, זה לנוח בזמן שהוא בכלוב האילוף שלו.

בכדי ללמד זאת תחילה אנו נראה לו שברגע שהוא נכנס לכלוב הוא מקבל התעסקות טעימה (בעזרת צעצוע הKong).

לאחר מכן כאשר הכלב מבין שהכלוב זה דבר חיובי, אנחנו נסגור את הכלב בכלוב וכל פעם שהכלב בשקט אנחנו נחזק את ההתנהגות הזו בעזרת חטיף וכאשר הכלב נובח או מראה התנהגות לא רצויה נתקן אותו.

כל פעם שהכלב מתנהג כמו שצריך אנחנו נתרחק עוד קצת מהכלוב ונעלה את הזמן שדרוש כדי שהכלב יקבל חטיף.

אם תרצו לבצע את ההרגלה לכלוב האילוף יחד עם מאלף כלבים מקצועי בכדי שהיא יתבצע על הצד הטוב ביותר שניתן אתם יכולים להתקשר וביחד עם המאלפים הקליברים של בארק פארק אנחנו נאלף ביחד את הכלב שלכם!

אהבת? שתף עם חברים...
שתף בוואטסאפ
Picture of כותב המאמר: אורי כהן
כותב המאמר: אורי כהן

אהלן, אני מייסד חברת "בארק פארק",
נכנסתי לעולם האילוף כבר בגיל 16, עברתי שלל קורסים לאילוף כלבים, אילפתי שלל כלבים והשארתי המון לקוחות מרוצים.
אני יכול לומר בלב שלם שכאשר אתם תתחילו את תהליך אילוף הכלב שלכם יחד איתנו אתם תהיו אסירי תודה על כל רגע.
שמתי לעצמי כמטרת על להנגיש את כל הידע הדרוש בכדי שאתם, בעלי הכלבים, תוכלו לגדל כלבים שמחים יותר ובריאים יותר!

יש לכם שאלה? שלחו לי הודעה בפרטי😉
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:
עיצוב לפונט 2
איך ללמד את הכלב לתת יד – שלב אחר שלב
איך ללמד כלב להביא כדור
איך ללמד כלב לנבוח לפי פקודה (דבר)
חשיפה נכונה לגורים
איך ללמד כלב "אליי"
אילוף גורים מחיר