איך ללמד כלב שב

השאלה איך ללמד כלב שב, מעסיקה בעלי כלבים רבים ולא במקרה, פקודה זו הינה הפקודה הבסיסית ביותר שכל כלב צריך לדעת, אילוף נכון ועקבי של פקודת הישיבה יכול למנוע בעיות התנהגות רבות בעתיד ולחזק את הקשר שלכם עם הכלב. אז איך עושים זאת בצורה נכונה? המשיכו לקריאת המדריך הבא ותגלו.

 

מהי פקודת "שב" באילוף כלבים?

הפקודה "שב" היא אחת הפקודות הבסיסיות שחשוב שהכלב ידע. פקודה זו פשוטה יחסית ללימוד ולביצוע, ויכולה לסייע לכם במצבים שונים. מכיוון שמדובר בפעולה בסיסית וקלה, כדאי לבצע את התרגיל הזה באופן קבוע – כמה פעמים ביום, על מנת להרגיל את הכלב לפקודה.

 

מה הקושי הכרוך בלימוד פקודת שב?

"שב" היא אחת מפקודות האילוף הראשונות שאנשים מנסים ללמד את הכלב שלהם. כאשר הכלב יושב, הוא אינו יכול לקפוץ על בעליו או להסתובב ברחבי הבית ולעשות ככל העולה על רוחו.
אולם רבים מבעלי הכלבים מתקשים לגרום לכלביהם להישאר במצב ישיבה לאורך זמן ומתקשים במתן הפקודה מרחוק. כלבים רבים נוטים לקום שוב מיד כשהם מניחים את החלק האחורי של גופם על הרצפה או כשהבעלים מסובב את הראש. החדשות המעודדות הן שכמו בכל אילוף, גם כשמלמדים כלבים לשבת, ציפיות ריאליות מהכלב והתמדה בתהליך, הם המפתח להצלחה, ואנו נלמד כיצד מתגברים גם על המכשולים המדוברים.

 

הדרך המומלצת ביותר ללמד כלב לשבת

הדרך המומלצת ביותר ללמד כלב לשבת היא על ידי תגמול חיובי. תחילה חשוב להכיר את כלבינו ולהבין לאיזה תגמול הוא מגיב בצורה הטובה ביותר, התגמול יכול להיות חטיפים, משחקי נשיכה, ליטופים, ריצה או מילה טובה.

שלב ראשון – בשלב זה נשתמש בחטיפים או בצעצוע אותו הכלב אוהב, נשים את החטיפים או הצעצוע אל מול האף של הכלב, ניתן לו להריח את התגמול ולאט לאט נרים את הצעצוע כלפי מעלה, הכלב ינסה לקחת את החטיף או הצעצוע, ירים את ראשו ויוריד את חלקו האחורי, ברגע שחלקו האחורי של הכלב יגע ברצפה נגיד את הפקודה "שב", מיד לאחר מכן ניתן לכלב חיזוק חיובי מילולי "כן" (או בשפה המקצועית, נשתמש במרקר החיובי שלנו) ובנוסף נשתמש בשיטת התגמול המועדפת על הכלב בכדי לחזק את ההתנהגות הרצויה. אם הכלב אוהב חטיפים ניתן לו חטיף, אם הכלב מעדיף ריצות נעשה איתו סיבוב נצחון, אם הכלב מעדיף משחק אז נשחק איתו משוך בחבל וכו'.

נחזור על השלב הראשון שוב ושוב עד שאנחנו רואים שהכלב הבין אותו והוא מציע לנו ישיבה איך שאנחנו מציגים לו את החטיף ומעלים אותו כלפי מעלה.

שלב שני – בשלב זה אנו יודעים שהכלב כבר מכיר את הפקודה "שב" ולכן ניתן תחילה את הפקודה "שב", במידה והכלב יושב נשתמש נחזק אותו מילולית "כן" וישר לאחר מכן נשתמש בשיטת החיזוק המועדפת על הכלב.
במידה והכלב לא יושב, ניתן לפתות אותו מידית בעזרת חטיף או צעצוע כמו שעשינו בשלב הקודם ושוב פעם, ברגע שהכלב מציע לנו את ההתנהגות הרצויה נשתמש בשיטת התגמול המועדפת על הכלב בכדי לחזק את ההתנהגות.

שלב שלישי – לאט, לאט נוריד את תדירות החיזוק החיובי – אם בהתחלה היינו משחקים או נותנים לכלב חטיף כל פעם שהוא מבצע את ההתנהגות אז עכשיו אנחנו נוריד את התדירות לחטיף כל פעם שלישית שהוא מבצע את ההתנהגות, אבל חשוב להמשיך להסביר לכלב שזו ההתנהגות הרצויה על ידי החיזוק המילולי "כן".

שלב רביעי – בשלב זה ניתן להעלות את רמת הקושי, ניתן לצאת לסביבה עם קצת יותר גירויים או לנסות להתרחק קצת מהכלב.

חשוב לזכור שאנחנו מעלים את רמת הקושי לאט, לאט ומתאימים את רמת הקושי לרמת ההתקדמות של הכלב וכך נבטיח הצלחה. אם העלנו את רמת הקושי יותר מידי נחזור לשלב הקודם, נחזק אותו עוד קצת ולאחר מכן נמשיך.

סיפור אמיתי

למה חייב לשים דגש *ענק* על שימוש בשיטת החיזוק המועדפת על הכלב

אחרי ששמעתי מלא פעמים ש"אי אפשר לאלף האסקי", "האסקים הם סתומים", "האסקים לא מקשיבים אף פעם" החלטתי לקנות האסקי בעצמי בכדי להפריח את התאוריה הזו, הבאתי האסקי יפיוף וקראתי לו "אייס", בחודש הראשון עם אייסי שלי התחלתי לחשוב לעצמי, בואנה … אני מבין למה אומרים שקשה לאלף האסקים … אבל בחודש השלישי הכתה בי תובנה מטורפת, הייעוד של הפיראנה על 4 הזו בשם "אייס" זה להיות כלב מזחלות! בוא נשתמש בזה לטובתי.

התחלתי לתגמל את אייס בריצה אחרי כל פעולה חיובית שהוא מבצע והאמת שהאסקים ממש לא סתומים, אנחנו פשוט בטטות שלא מוכנות לרוץ קצת עם הכלב שלנו, ברגע שהתחלתי לתגמל אותו בצורה שהוא אוהב הוא התחיל ללמוד כל פקודה שרציתי בשניות!

 

איך לא ללמד את הכלב את פקודת "שב" – הטעויות הנפוצות שבעלי כלבים עושים

אם הכלב ישב כשביקשתם ממנו, אבל בשנייה שסובבתם את הראש, הוא קם שימו לב לא לתת לו שוב את הפקודה "שב" ולאחר מכן חטיף נוסף, במקום זאת יש ללכת את הכלב ולהושיב אותו שנית רק הפעם ללא חטיף. אם הכלב חוזר על ההתנהגות, יש לגשת אליו, לאחוז לו ברצועה ביד חזקה, להושיב אותו שנית וגם הפעם שימו לב לא לשתף פעולה עם חוסר הקשב של הכלב, הוא מנסה למתוח גבולות בדיוק כמו ילד.

 

כך תאלפו את כלבכם לבצע את פקודת "שב" בהצלחה בכל פעם מחדש

התנהגויות ברירת מחדל הן התנהגויות שהכלב שלכם יודע לבצע לבד, ללא צורך בפקודה, אלא מתוך הבנה שאתם רוצים שיבצע אותן. ככל שתתרגלו עם הכלב שלכם ישיבה ביותר מצבים, כך תחזקו את יכולתו לשבת ביוזמתו. לכן אם הכלב בא אליכם ויושב, למשל, כדאי לתגמל אותו על כך. אם הוא יושב בזמן שאתם ממלאים את קערת האוכל שלו, גם זו הזדמנות לתגמול. אם תתמידו בנושא התגמול החיובי במצבים שונים, סביר מאוד להניח שתתחילו לראות את הכלב יושב מעצמו בכל פעם שהוא רוצה משהו.

 

3 טיפים להצלחה בתרגול פקודת "שב" עם הכלב

שלושת הדברים החשובים ביותר בלימוד הכלב לשבת הם:

  1. המקום – בתרגולים הראשונים של כל פקודת אילוף כדאי לבחור מקום שקט ורגוע עם מינימום הסחות דעת. לרוב, הבית הוא המקום הטוב ביותר ללמד פקודות חדשות.
  2. הגישה – חשוב מאוד להיות רגועים ולא לחוצים כשמלמדים את הכלב פקודה חדשה. הכלב מרגיש זאת.
  3. התמריץ – כשהכלב מבצע את הפקודה הרצויה, יש לתת לו חיזוק חיובי בדמות חטיף כלבים מפתה, אוכל שהוא אוהב או ליטוף. בכל שלב אילוף חדש מומלץ לחזק עם חטיף מגרה כדי שהכלב יתאמץ ויפעיל את מוחו לקבלת החטיף.

 

כיצד מנטרלים הסחות דעת כשמלמדים את הכלב את פקודת "שב"?

בשלב הראשון עליכם לשים רצועה על הכלב כדי שתוכלו למקד ולהחזיר את תשומת לבו אליכם. אחזו ברצועה ביד באופן נוח על מנת לכוון ולתקן את הכלב במידת הצורך. את החיזוק החיובי (צעצוע, חטיף או אוכל) החזיקו בכף יד קפוצה. תנו לכלב להריח מעט כדי לגרות אותו ולמשוך אליכם את תשומת לבו. בהתחלה, לאחר שהכלב מריח, תנו לו את החטיף.

יש לחזור על כך מספר פעמים לפני שמתחילים לאתגר את הכלב ולעבוד איתו על הפקודה.

 

לסיכום

לימוד הפקודה "שב" לכלב היא אחת המטלות החשובות והבסיסיות ביותר עבור בעלי כלבים.
היופי הוא שברוב המקרים, בעזרת שיטות האילוף הנכונות כמו חיזוק חיובי, ותרגול עקבי וסבלני, ניתן ללמד כמעט כל כלב לשבת בהצלחה. כמובן, אם אתם מתקשים באילוף הכלב שלכם, מומלץ מאוד לפנות לסיוע מקצועי של מאלף כלבים מוסמך.

אצלנו בחברת "בארק פארק – אילוף כלבים" תקבלו מעטפת של 360 מעלות עבורכם ועבור הכלב שלכם. המאלפים שלנו מגיעים עם ידע מקיף והבנה עמוקה בתחום האילוף ובהתנהגות כלבים. האילוף בבארק פארק מותאם אישית לצרכים שלכם ושל כלבכם, כאשר גם בסוף התהליך אנו מקפידים על מעקב ותמיכה לטווח ארוך בלקוחותינו.

לצפיה במחירון האילוף | פנו אלינו עכשיו ונעשה ביחד את הצעד הראשון להצלחה!

אהבת? שתף עם חברים...
שתף בוואטסאפ
Picture of כותב המאמר: אורי כהן
כותב המאמר: אורי כהן

אהלן, אני מייסד חברת "בארק פארק",
נכנסתי לעולם האילוף כבר בגיל 16, עברתי שלל קורסים לאילוף כלבים, אילפתי שלל כלבים והשארתי המון לקוחות מרוצים.
אני יכול לומר בלב שלם שכאשר אתם תתחילו את תהליך אילוף הכלב שלכם יחד איתנו אתם תהיו אסירי תודה על כל רגע.
שמתי לעצמי כמטרת על להנגיש את כל הידע הדרוש בכדי שאתם, בעלי הכלבים, תוכלו לגדל כלבים שמחים יותר ובריאים יותר!

יש לכם שאלה? שלחו לי הודעה בפרטי😉
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:
עיצוב לפונט 2
איך ללמד את הכלב לתת יד – שלב אחר שלב
איך ללמד כלב להביא כדור
איך ללמד כלב לנבוח לפי פקודה (דבר)
איך ללמד כלב "אליי"
איך ללמד כלב למקום
איך לאלף גור לא לנשוך