מה זה קליקר ואיך הוא הופך את תהליך האילוף לפשוט יותר?

קליקר, מוצר האילוף שנמצא בארסנל של כל מאלף מקצועי, הקליקר הינו מוצר אילוף שעוזר לדייק את האילוף, עוזר לכלב להבין מה בדיוק הוא עשה כמו שצריך, הופך את תהליך האילוף למהיר יותר ולמרות כל הדברים הטובים ששמענו עד עכשיו מדובר על מוצר זול וקטן שאפשר לקחת לכל מקום. במאמר זה אני ארחיב על הקליקר, איך משתמשים בו כמו שצריך וכיצד הוא תורם לאילוף הכלב והופך אותו לפשוט יותר.

 

מה זה קליקר?

קליקר הינו מוצר אילוף שעלותו נעה בין 10 ל-50 ש"ח אשר משמיע צליל של "קליק", ועל כן שמו – "קליקר". מוצר זה תורם לתהליך האילוף על ידי כך שהוא מסביר לכלב מה בדיוק הייתה הפעולה שהוא עשה כמו שצריך.

 

איך קליקר תורם לאילוף הכלב?

קליקר הינו "מוצר קסם" אשר עוזר להסביר לכלב מתי בדיוק הוא התנהג כמו שצריך ומה בדיוק הייתה ההתנהגות הרצויה.

תחזרו איתי רגע לילדות שלכם לרגע בו ההורים שלכם ניסו ללמד שצריך ללכת לישון בשעה מסוימת, אבל הפעם, במקום לומר לכם "כל הכבוד על כך שהלכתם לישון ב-11" הם רק היו אומרים לכם "כל הכבוד", ואם זה לא מספיק, הם לא היה אומר לכם "כל הכבוד" בזמן שאתם הולכים לישון אלא חצי יום אחרי … לא היה לכם מושג על מה הם אמרו לכם כל הכבוד כי מהרגע שהלכתם לישון כבר הספקתם לעשות עוד המון דברים, גם לצחצח שיניים – אולי על זה הם אמרו כל הכבוד?, הספקתם כבר לשחק עם אח שלכם – אולי על זה הם אמרו זאת?
בקיצור … ההורים השאירו אתכם מבולבלים.

אותו דבר קורה לכלב כאשר אנחנו לא משתמשים בקליקר, לצורך הדוגמא, כאשר אנחנו מנסים ללמד את הכלב את הפקודה הבסיסית ביותר "שב", מהרגע שהכלב ישב, עד הרגע בו החטיף נכנס לתוך הפה של הכלב הוא הספיק לעשות עוד מליון דברים, הוא הספיק לרחרח את האוויר, לעמוד שוב פעם, להזיז את הרגל הקדמית שלו וכו' ובגלל זה הוא לא יודע על מה מכל הדברים שהוא עשה הוא קיבל את החטיף.

הקליקר, או יותר נכון שימוש נכון בקליקר פותר לנו את הבעיה הזו, ברגע שהכלב התנהג כמו שצריך קליק, כל הכבוד, תעשה את זה יותר ועכשיו אין שום בעיה שהחטיף יגיע כמה שניות מאוחר יותר, הכלב יודע בדיוק מה הוא עשה כמו שצריך והוא מבין שהוא צריך לעשות את זה יותר כדי לקבל חטיף.

 

מדוע הקליקר יהיה הדבר האהוב על הכלב?

היתרון הבולט ביותר בשימוש בקליקר הוא בניית הציפיה במוח של הכלב.

אחרי שהכלב מבין שהוא עשה משהו כמו שצריך הוא שומע את הקליק והוא כבר יודע שאחרי הקליק מגיע חטיף, אבל בנוסף לחטיף שהוא מקבל הוא מקבל עוד חיזוק חיובי, הוא מתחיל להזיל ריר ברגע שהוא שומע את הקליק כאילו הוא כבר קיבל את החטיף מה שבעצם מעצים את חווית האילוף בעיניים של הכלב.

אם נמשיל את זה לעולם שלנו, לעולם של בני האדם, זה כמו הרגע הזה שאתה הולך למסעדה, מזמין את המנה האהובה עליך (במקרה שלי זה פיצה עם אננס … כן, שמעת נכון) המנה מגיע אליך לשולחן אבל אתה לא רוצה לאכול אותה עדיין כי היא חמה אבל יוצא לך קצת ריר כי כבר בא לך כלכך לאכול ממנה והציפיה לאוכל הטעים הזה כיפי כמעט כמו לאכול את האוכל עצמו.

 

איך מלמדים כלב מה זה קליקר?

האמת שתהליך לימוד הכלב מהו קליקר זה תהליך די פשוט, כל מה שצריך לעשות זה ללכת להביא חטיפים וקליקר, להראות לכלב שיש לך חטיפים ופשוט לתת קליק וחצי שניה לאחר מכן לתת לכלב חטיף, לתת עוד קליק וחצי שניה אחריכן לתת לכלב חטיף.

המטרה היא שהכלב יעשה את החיבור בראש שלו שהפירוש שאחרי הרעש של ה"קליק" מגיע חטיף, אם אתם מתקשים או לא בטוחים שהכלב מבין אתכם עד הסוף או שתרצו עזרה בהסברה לכלב מהו קליקר אתם תמיד יכולים להתייעץ עם צוות המאלפים המקצועיים של בארק פארק.

 

אז למה קליקר ולא פשוט לומר "כל הכבוד?"

האמת שאין שום בעיה עם המילה "כל העבוד" או "כן" או כל ורסיה אחרת, הבעיה היא שאנחנו רגילים לצ'פר את הכלב עם מגוון רחב של מילים, פעם אחת אנחנו אומרים לו "כל הכבוד" ופעם אחרת "כן" ובפעם שאחרי "גאון!", בנוסף למגוון הרחב של המילים שאנחנו משתמשים בהם אנחנו אומרים את המילים בטונציות שונות כל פעם, פעם אחת זה "כל הכבוד" של 5 בבוקר, בוקר טוב כזה של, אוף … בא לי להמשיך לישון, פעם אחת זה "כל הכבוד" של יאללה, עובדים! ופעם אחרת זה "כל הכבוד" ניטרלי, לא נלהב מידי ולא אדיש מידי.

הבעיה בשינוי הטונציה זה שעבור הכלב כל אחת מהטונציות האלו זו מילה אחרת לגמרי.

הבעיה שנוצרת היא שלוקח לכלב קצת זמן להבין שהמילה שאמרת הפעם בטון שאמרת הפעם זו מילת חיזוק ועד שהכלב מבין שזו הייתה מילת חיזוק הוא כבר עשה עוד 5 פעולות והוא לא מבין בדיוק איזו אחת מהפעולות שהוא עשה היא הפעולה רצויה.

בנוסף לכך בגלל שינוי הטונציות והמילים שאנחנו משתמשים בהם הכלב לא יזיל ריר בציפיה לאוכל שזה גם שלילי.

אבל, אם אתם יכולים כל פעם לחזור על אותה מילה באותו הטון, אז כן, אפשר גם להשתמש במילים (או שתקראו את הסעיף הבא).

 

רוצים לקבל קליקר בחינם?

קיבלתם, קחו את הידיים שלכם ותקישו באצבעות כמו שלימדו אתכם לעשות כשהייתם קטנים.

יש לזה בדיוק את אותו האפקט, ההבדל היחיד הוא שלא כולם יודעים להקיש באצבעות ובנוסף לכך לוקח קצת זמן עד שמצליחים להקיש באצבעות … או שזה רק אני.

 

בקיצור

יש לקליקר יתרונות רבים, הוא קל לשימוש, קטן וקל לסחיבה, הוא הופף את התקשורת עם הכלב להרבה יותר קלה, הוא זול והוא מפתח ציפיה אצל הכלב עבור החטיף שהוא עומד לקבל. למרות כל מה שאמרתי אם אתם לא רוצים לשים 15 שקל כדי שיהיה לילד שלכם (סליחה … לכלב שלכם) כיף יותר וקל יותר בכל תהליך האילוף אתם יכולים פשוט להקיש באצבעות ולקבל את אותה התוצאה.

אהבת? שתף עם חברים...
שתף בוואטסאפ
Picture of כותב המאמר: אורי כהן
כותב המאמר: אורי כהן

אהלן, אני מייסד חברת "בארק פארק",
נכנסתי לעולם האילוף כבר בגיל 16, עברתי שלל קורסים לאילוף כלבים, אילפתי שלל כלבים והשארתי המון לקוחות מרוצים.
אני יכול לומר בלב שלם שכאשר אתם תתחילו את תהליך אילוף הכלב שלכם יחד איתנו אתם תהיו אסירי תודה על כל רגע.
שמתי לעצמי כמטרת על להנגיש את כל הידע הדרוש בכדי שאתם, בעלי הכלבים, תוכלו לגדל כלבים שמחים יותר ובריאים יותר!

יש לכם שאלה? שלחו לי הודעה בפרטי😉
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:
עיצוב לפונט 2
כמה עולה אילוף כלבים?
איך ללמד כלב "אליי"
איך ללמד כלב למקום
איך ללמד כלב שב
איך לאלף כלב לא לנבוח
אילוף כלבים בבית הלקוח