איך ללמד כלב להביא כדור

פקודת האילוף "לך תביא" זו אחת הפקודות הכפיות והשימושיות ביותר, היא מאפשרת לנו לבקש מהכלב להביא חפצים על פי פקודה. במאמר זה נפרט איך ללמד כלב "לך תביא" בהצלחה. נתחיל בהמלצות לגבי הגיל המתאים להתחלת האילוף, נמשיך לבחירת הצעצועים האידיאליים ללימוד הפקודה ושאר ההכנות הראשוניות, ולאחר מכן נפרט את שלבי לימוד הפקודה צעד אחר צעד.

 

באיזה גיל אפשר להתחיל ללמד את הכלב להביא כדור?

בדומה למיומנויות רבות אחרות, מומלץ להתחיל את האילוף לפקודת "לך תביא" כאשר הכלב הוא בגילאי 3-12 חודשים. זו תקופה מצוינת הן מבחינת רמת האנרגיה והסקרנות של גורים, והן מבחינת יכולת הקליטה והלמידה המהירה יחסית שלהם.

עם זאת, גם כלבים מבוגרים או בוגרים יחסית יכולים ללמוד את הפקודה בהצלחה רבה, גם אם התהליך עשוי לקחת להם זמן רב יותר ולדרוש יותר סבלנות וחזרות. תנאי מקדים חיוני הוא שהכלב יהיה במוטיבציה גבוהה ופוקוס על הבעלים במהלך האימון, אך גם אם אין לכלב שלכם דרייב גבוהה למשחק תמיד ניתן לעבוד העלאת הדרייב למשחק.

 

לאיזה ציוד אנחנו זקוקים בכדי ללמד פקודה זו?

בכדי ללמד את הפקודה על הצד הטוב ביותר חשוב להצתייד ב-2 כדורים לפחות ורצועה ארוכה, מומלץ רצועה 10 מ'. חשוב לבחור כדורים בגודל ומשקל נוחים, כך שהכלב יוכל להכניס אותם לפה בנוחות. שאר מאפייני הצעצוע הם עניין של העדפה אישית של הכלב. לדוגמא אייס, הכלב שלי, משחק אך ורק עם כדורים רכים עם מילוי צמר בפנים (כן הוא מפונק פיצוצים … 😂).

לפני שמתחילים – מפגישים את הכלב עם הקונספט של חיזוקים חיוביים

לפני שמתחילים ישירות באימון חשוב קודם ללמד את הכלב את הפקודות "כן" ו"כל הכבוד", ולעשות הקשר בראש של הכלב שהפקודות הללו אומרות שעשית משהו חיובי וכתוצאה אני אזרוק לך כדור נוסף או אביא לך חטיף.

 

איך ללמד כלב "לך תביא" – בואו נתחיל בתרגול

לאחר שווידאנו שהכלב מגלה עניין בכדורים שבחרנו, אפשר להתחיל באימון ממוקד:

  1. שימו את הרצועה הארוכה על הכלב ותשחקו בכדור יחד עם הכלב, תזיזו אותו במהירות ותראו שהכלב בפוקוס על הכדור ושהוא רוצה לתפוס אותו.
  2. תזרקו את הכדור עד למרחק הרצועה הארוכה שעל הכלב כך שאתם עדיין תוכלו לשלוט על הכלב, ולאחר הזריקה תגידו את הפקודה "לך תביא!".
  3. ברגע שהכלב מגיע אל הכדור שזרקתם לו, תתחילו להוביל אותו לכיוונכם לאט לאט בעזרת הרצועה הארוכה, כלומר תמשכו אותו לאט, לאט לכיוונכם.
  4. ברגע שהכלב מגיע אליכם תציגו לו חטיף או את הכדור השני וברגע שהוא עוזב את הכדור חזקו אותו חיובית "כל הכבוד!" וישר לאחר מכן תגמלו אותו בעזרת החטיף או זריקת הכדור שבידיכם.
  5. במידה והכלב לא עוזב את הכדור שבפיו, משכו את הרצועה כלפי מעלה וברגע שהוא עוזב את הכדור תגמלו אותו על כך כמו בשלב 4.

תמשיכו לעשות המון חזרות ואתם תראו שלאט, לאט המתח שאתם מפעילים בעזרת הרצועה פוחת כי הכלב מבין שבכדי להשיג את הכדור הנוסף שבידיכם הוא צריך להביא לכם את הכדור שבפיו.

סודות המקצוע

אף פעם אל תקחו לכלב את הכדור מהפה

ברגע שאתם לוקחים לכלב את הכדור מהפה הוא מרגיש שלקחתם לו את הטרף שהוא השיג בכוחות עצמו, מה שיגרום לכך שהוא לא יסמוך עליכם ולא יעזוב טרף על ידכם ,או במקרה שלנו לא יעזוב לכם את הכדור.

זו בדיוק הסיבה שהצתיידנו מראש במספר כדורים.

ברגע שאתם לא צריכים להפעיל שום מתח בעזרת הרצועה, אתם יכולים להתקדם בהדרגתיות ולזרוק את הצעצוע למרחקים גדולים יותר, ולהשתמש באותה שיטה של פקודה-הבאה-תגמול בכל פעם. חשוב ביותר להתחיל בסביבה נוחה ומוכרת ללא הסחות (בתוך הבית למשל), ולאט לאט להעביר את האימון החוצה לשטחים פתוחים.

 

לסיכום

לימוד מוצלח של הפקודה "לך תביא" דורש התמדה והמון חזרות לאורך תקופה ארוכה יחסית. יש לחזור על הפעולה מדי פעם גם לאחר שנראה שהכלב כבר למד אותה היטב, כדי לוודא שהוא לא שוכח אותה. ההצלחה תלויה בהכוונה ברורה, עידוד נמרץ ותגמול יציב בכל פעם שהמשימה מבוצעת כראוי.

כמובן, לפעמים מעבר להתמדה ותרגול עקבי נדרש גם סיוע מקצועי. אם אתם מעוניינים לאלף את הכלב שלכם בצורה מקצועית ומוצלחת לבצע את פקודת "לך תביא" או כל פקודת אילוף אחרת, אל תהססו ליצור קשר עם צוות המאלפים המקצוענים שלנו בחברת "בארק פארק" ונסייע לכם!

 

תשובות לשאלות נפוצות ששואלים אותי לקוחות

במידה והכלב לא מראה שום עניין בצעצוע מומלץ להתחיל בתרגילי העלאת מוטיבציה לצעצועים, התרגיל שאני משתמש בו במקרים כאלו הוא לקחת צעצוע או כדור, להזיז אותם מהר מול הפנים של הכלב כדי לעורר את יצר הציד שלהם וכל פעם שהכלב בוחר לנשוך את הצעצוע אני מתגמל אותו בעזרת חטיף ועף עליו, אומר לו "כל הכבוד" ומלטף אותו.

לפעמים קורה שהכלב מגיע לכדור אבל מחליט לא לקחת אותו, ברוב המקרים זה קורה כי הכדור עשוי מחומר לא נוח לכלב לנשוך.
כמו שציינתי לפניכן, לדוגמא אייס, הכלב שלי מסרב להחזיר כדורי טניס כי הם קשיחים לו מידי, אז שימו לב שאתם קונים לכלב צעצועים שהוא אוהב.

במידה והכלב נשך את הכדור אבל לא החזיר אותו, אנחנו נוביל אותו חזרה אלינו בעזרת חבל ארוך.

במידה והכלב מסרב לעזוב את הכדור יש לכם מספר פתרונות:
פתרון מס' 1: תציגו לכלב את הכדור השני שבידיכם ותמתינו כמה שניות כדי שיעזוב את הכדור שבפיו,
פתרון מס' 2: תראו לכלב חטיף עם ריח חזק וברגע שהוא עוזב את הכדור תגמלו אותו בעזרת החטיף,
פתרון מס' 3 (זה הפתרון שאני משתמש בו): תמשכו את הרצועה כלפי מעלה עד שהכלב עוזב את הכדור.

אהבת? שתף עם חברים...
שתף בוואטסאפ
Picture of כותב המאמר: אורי כהן
כותב המאמר: אורי כהן

אהלן, אני מייסד חברת "בארק פארק",
נכנסתי לעולם האילוף כבר בגיל 16, עברתי שלל קורסים לאילוף כלבים, אילפתי שלל כלבים והשארתי המון לקוחות מרוצים.
אני יכול לומר בלב שלם שכאשר אתם תתחילו את תהליך אילוף הכלב שלכם יחד איתנו אתם תהיו אסירי תודה על כל רגע.
שמתי לעצמי כמטרת על להנגיש את כל הידע הדרוש בכדי שאתם, בעלי הכלבים, תוכלו לגדל כלבים שמחים יותר ובריאים יותר!

יש לכם שאלה? שלחו לי הודעה בפרטי😉
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:
עיצוב לפונט 2
איך ללמד את הכלב לתת יד – שלב אחר שלב
איך ללמד כלב לנבוח לפי פקודה (דבר)
איך ללמד כלב "אליי"
איך ללמד כלב למקום
איך ללמד כלב שב
איך לאלף גור לא לנשוך