איך ללמד כלב "אליי"

קוראים לכלב שלכם והוא לא מגיב? רוצים שהכלב יבוא מייד כשאתם קוראים לו, בכל מצב? אילוף הכלב להגיב לקריאה "אליי" ולהתקרב אל הבעלים היא מיומנות בסיסית אך קריטית לכל כלב. במאמר זה נסביר לכם איך ללמד כלב "אליי" ולבוא אליכם בריצה כשאתם קוראים לו.

 

מדוע חשוב שהכלב שלכם יגיב מיידית לקריאה "אליי" ויבוא אליכם?

קיימות סיבות רבות לכך שחשוב ללמד את הכלב לציית לפקודת האילוף "אליי".
ראשית – הדבר מאפשר להרחיק את הכלב מסכנה אם הוא משוטט ליד כביש או כל מפגע אחר.
שנית – הדבר מונע פגיעה באנשים או בעלי חיים אחרים, אם החל לרדוף אחריהם.
שלישית – הדבר מעיד על כך שאתם לוקחים אחריות על הכלב שלכם בשטחים ציבוריים ומפחית את ההפרעה לסביבה.
ולבסוף – הדבר יכול לחסוך גם תסכול רב לכם בתור בעלי הכלב, כאשר אתם צריכים לסיים את הטיול בחוץ ולחזור הביתה.

 

רוצים ללמד את הכלב לבוא אליכם כאשר אתם קוראים לו? זה הציוד שתזדקקו לו

הציוד הנדרש לאילוף הכלב לבוא כאשר קוראים לו:

  • פאוץ' אילוף – לאחסון חטיפי האילוף
  • חטיפים טעימים במיוחד לכלבים – שווה להשקיע בחטיפים איכותיים וריחניים.
  • רצועה ארוכה – באורך 10 מטר לפחות, לתרגול בחוץ

יש להצטייד בציוד איכותי על מנת שתהליך האילוף יהיה יעיל ומהנה הן עבור הכלב והן עבור המאלף.

סודות המקצוע

החלפת הפקודה בפקודה חדשה – חייב לדעת!

במידה ועד היום השתמשתם בפקודה מסויימת כמו "אליי" או "בוא" והכלב שם עליכם פס, ההמלצה שלי היא שתחליפו את הפקודה בפקודה חדשה.

כך הכלב ידע שאפשר לשים פס על הפקודה הישנה אך ברגע שאתם אומרים את הפקודה החדשה אסור להמרות את פיכם, כמובן שחשוב שכך גם תתנהגו ותבהירו זאת לכלב (בהמשך המאמר אסביר איך עושים זאת).

 

איך ללמד כלב את פקודת "אליי" בצורה נכונה ויעילה?

כדי לאלף כלב לבוא אלינו מיידית כאשר אנו קוראים לו, חשוב לפעול בשיטתיות ועקביות עם חיזוקים חיוביים.

שלב הראשון – חשוב שבשלב זה נתחיל בסביבה נטולת גירויים, נשים את הרצועה על הכלב, נמשוך קלות את הרצועה כאשר אנו מצביעים על המקום אליו אנחנו רוצים שהכלב יגיע ונגיד את הפקודה "אליי" בטון דיבור כיפי, ברגע שהכלב מגיע אלינו ניתן לו צעצוע או חטיף שהוא אוהב וכך ניצור אסוציאציה חיובית במוח הכלב עבור הקריאה "אליי". חשוב להרבות בשבחים וליטופים בנוסף לחטיף.

שלב שני – ברגע שאנחנו בטוחים שהכלב הבין את הפקודה "אליי" והוא מבצע אותה כמו שצריך בסביבה נטולת גירויים נתחיל לתרגל את הפקודה במצבים מאתגרים יותר – ממרחק גדול יותר, כשאנחנו מסתתרים, בנוכחות הסחות דעת כמו ריחות חדשים, מקומות חדשים, אנשים או כלבים אחרים, ועוד. בכל פעם שהכלב מבצע את הפקודה כראוי חשוב לתגמל ולשבח את הכלב.

שלב שלישי – לבסוף, יוצאים לבחוץ עם אדם נוסף, הכלב והרצועה הארוכה לתרגול בחוץ. שאחד ממכם יאחז ברצועה והשני יעשה חזרות על הפקודה "אליי" עם הכלב. בדרך זו נוכל לאכוף את הפקודה גם במידה והכלב בחר לשים עלינו פס. כמובן שגם הפעם מתגמלים את הכלב בכל פעם שהוא מגיב לקריאה שלכם ומגיע אליכם.

שימו לב כי בכדי להגיע למצב של פקודת "אליי" מושלמת חשוב לעשות הרבה חזרות במצבים מגוונים, עד שהכלב לומד את הפקודה כמו שצריך.

שימו לב

שלב רביעי – הדרך הסודית בה אני משתמש ללימוד פקודת "אליי" כמאלף כלבים מקצועי

לאחר שהכלב מבין את הפקודה אליי נעלה לו את ה"דרייב" לפקודה וכך נהפוך אותה לאמינה יותר על ידי התרגיל הבא,
נעשה חזרות עם חבר או בן משפחה כאשר אחד מהאנשים אשר משתתפים בתרגיל אוחז ברצועת הכלב ולא נותן לו ללכת והשני קורא לכלב "אליי", ברגע שנוצר קצת תסכול אצל הכלב אך הוא עדיין מנסה ללכת לאדם שקרא לו שחררו את הרצועה ותראו אותו עט לכיוונכם.
במידה והכלב שלכם לא מנסה להשתחרר בכוח מהאדם אשר אוחז בו ומנסה לרוץ לכיוונכם במהירות הבזק אתם צריכים לעשות עוד הרבה חזרות על השלבים 1 – 3 וכך להעלות את הדרייב של הכלב עבור הפקודה.

 

4 טיפים להצלחה בלימוד פקודת "אליי"

פקודת "אליי" היא אחת הפקודות החשובות ביותר לכל כלב, הן מבחינה בטיחותית והן מבחינה חברתית. אולם כפי שציינו, לימוד הפקודה דורש סבלנות והתמדה. בנוסף, כדאי להכיר את הדגשים הבאים שיכולים להקל עליכם ועל כלבכם מאוד את התהליך:

  1. התחילו בצורה פשוטה – כדאי מאוד להתחיל במקום שקט ובטוח, שבו הכלב שלכם מרוכז רק בכם.
  2. השתמשו במילה חזקה וברורה – כדאי לבחור "מילת קסם" עם הברה אחת בלבד, כמו "אליי!" או "בוא!", להשתמש בה תמיד באותה צורה ולוודא שאתם אומרים את ההבהרה הראשונה בצורה ברורה וחזקה, אליי (שימו לב להדגיש את ה"א").
  3. הציעו לכלב שלכם בתמורה משהו שהוא אוהב במיוחד – זה יכול להיות חטיף או צעצוע אהוב.
  4. תגמלו את הכלב שלכם כשהוא בא אליכם בפקודה – החיזוק החיובי קריטי לשימור ההתנהגות הרצויה לכם. לכן אל תשכחו לתת לו את הצ'ופר שהוא אוהב כאשר הוא מצליח לבצע את מה שביקשתם ממנו – כלומר כשהוא בא אליכם לפי בקשתכם. כמובן שניתן ואף מומלץ להוריד את הצ'ופר בהדרגתיות.

אם אתם מתקשים ללמד את הכלב שלכם לבוא אליכם בפקודת "אליי", מומלץ להיעזר במאלף כלבים מקצועי. מאלף כלבים מבית "בארק פארק" יוכל לעזור לכם ללמד את הכלב את הפקודה בצורה יעילה ובטוחה.

על מה עוד חשוב להקפיד כשמנסים ללמד את הכלב את פקודת אליי?

חשוב שתתקדמו בקצב של הכלב ותבנו בהדרגה את יכולת התגובה שלו לקריאה, ללא דילוג על שלבים וללא קיצורי דרך, רק ברגע שהכלב הבין את השלב הראשון תעברו לשלב השני, רק ברגע שהכלב הבין את השלב השני תעברו לשלב השלישי וכו'

בנוסף, יש לוודא שיש מספיק "היסטוריית חיזוקים" חיובית שתמריץ את הכלב להגיע אליכם גם בנוכחות הסחות דעת.

מעבר לזה, אם אין ביטחון שהכלב יגיב לקריאה במצב מסוים, מוטב להימנע ממנה ולהתקרב אליו בעדינות, זאת מאחר וברגע שכלב מציע התנהגות כלשהי, במקרה שלנו לא מקשיב לנו, אז הוא גם מחזק את ההתנהגות הזו ולכן בתחילת התהליך מומלץ להימנע מזאת ככל שאפשר.

בכל מקרה, העיקרון הוא לא לבקש מהכלב מה שעדיין לא אומן לבצע – אלא לחזק היכן שנדרש ולהתקדם בהדרגתיות עד להשגת המטרה.

 

"אליי" – מילת הקסם לקריאה לכלב שלכם

קיימת טכניקה אפקטיבית שבה אפשר ללמד כלב לבוא מיידית כאשר קוראים לו באמצעות מילה מסוימת. לרוב משתמשים במילה "אליי" לצורך הזה, למרות שבפועל ניתן עקרונית להשתמש בכל מילה מובחנת אחרת שלא נמצאת בשימוש שוטף מחוץ להקשר הזה.

הרעיון הוא שהמילה תנבא עבור הכלב את הופעתם של דברים שהוא מאוד אוהב, כמו חטיפים לכלבים, מזון כלבים טעים וריחני, פינוקים או משחקים, כך שימהר לבוא בכל פעם שישמע אותה.

יחד עם זאת, יש להיזהר שלא לקשר את המילה עם חוויות שליליות עבור הכלב כמו סיום משחק או טיפולים לא נעימים – שכן אז הוא עלול ללמוד שעדיף שלא לבוא.

ככל שמקשרים את המילה "אליי" עם חוויות חיוביות יותר, כך הכלב לומד להגיב אליה באופן אוטומטי ומיידי מתוך ההרגל שנוצר.

 

האם כל כלב יכול ללמוד את פקודת "אליי"?

פקודת "אליי" היא אחת הפקודות החשובות ביותר לכל כלב. היא יכולה להציל את חייו של הכלב במקרים מסוכנים, כגון כאשר הוא מתקרב לכביש או כשהוא מנסה לברוח. 

בנוסף, הפקודה יכולה לסייע ביצירת קשר טוב יותר בין הכלב לבעלים שלו ולמנוע תקריות לא נעימות, מביכות ואף מסוכנות, כגון תקיפת ילדים או בעלי חיים אחרים על ידי כלבכם.

אמנם ניתן באופן עקרוני ללמד כל כלב לציית לפקודת "אליי" אבל לימוד הפקודה דורש סבלנות והתמדה מצידכם. בכל מקרה, אם תדאגו להשקיע בתהליך הלימוד את הזמן הנדרש, גם הכלב שלכם יוכל ללמוד את הפקודה.

 

היתרונות בעבודה עם מאלף כלבים כשמלמדים הכלב את פקודת "אליי"

להלן כמה מהיתרונות הספציפיים של עבודה עם מאלף כלבים מוסמך כדי ללמד את הכלב שלכם את פקודת "אליי":

  1. הצלחה גבוהה יותר: מאלפי כלבים מוסמכים הם בעלי ידע וניסיון רב באילוף כלבים. בהתאם לכך, הם יודעים כיצד להתאים את האילוף לצרכים וליכולות של כל כלב, מה שמגדיל את הסיכויים שהכלב שלכם יצליח ללמוד את הפקודה.
  2. תהליך קצר יותר: מאלפי כלבים מוסמכים יכולים לעזור לכלב שלכם ללמוד את הפקודה בצורה יעילה יותר, מה שמקצר את זמן האילוף.
  3. חוויה מהנה יותר: מאלף כלבים מוסמך יכול לעזור לכם ליצור חוויה חיובית ומספקת עבור הכלב שלכם בתהליך האילוף. זה יכול לעזור לכלב שלכם ליהנות מהלמידה, מה שיכול לתרום להצלחת האילוף.

בקיצור, אם אתם מתקשים ללמד את הכלב שלכם את פקודת "אליי", או אם אתם רוצים להבטיח שהכלב שלכם יטמיע את הפקודה בצורה נכונה ואפקטיבית, מומלץ לפנות למאלף כלבים מוסמך.

 

לסיכום

אילוף הכלב לבוא מיידית כשקוראים לו, היא מיומנות חשובה. על מנת להשיג זאת, חייבים ליצור בשיטתיות קישור חיובי בין הקריאה לתגמול, ולתרגל בעקביות במצבים מאתגרים יותר ויותר.

אולם לא תמיד התהליך עובד בקצב המצופה. לכן אם אתם רוצים ללמד את הכלב שלכם את פקודת "אליי" בצורה נכונה ויעילה, כדאי לפנות עוד היום לחברת "בארק פארק".

מרכז אילוף הכלבים "בארק פארק" מציע מגוון רחב של שירותים ללקוחותיו, כולל אילוף מותאם אישית, שירות אילוף כלבים ביתי ושירותי ייעוץ במגוון נושאים.

המאלפים שלנו הם מומחים בתחומם, בעלי ידע וניסיון רב באילוף כלבים. אנחנו יודעים להתאים את האילוף לצרכים וליכולות של כל כלב, ומסייעים גם לבעלי הכלבים עצמם ללמד את הכלב שלהם פקודות בצורה יעילה ובטוחה.

בנוסף, אנו מציעים שירותי אילוף עד הבית, שבמסגרתם מאלף שלנו יכולים להגיע עד אליכם ולעבוד עם הכלב שלכם בסביבה המוכרת לו. זה מאפשר לכלב להרגיש בנוח יותר בתהליך האילוף, ומשפיע לטובה על התוצאות.

לסיכום, אם אתם רוצים ללמד את הכלב שלכם איך לבוא אליכם בפקודה או כל מיומנות אחרת – כדאי שנפגש בקרוב. פנו אלינו עכשיו ונסייע לכם בשמחה.

אהבת? שתף עם חברים...
שתף בוואטסאפ
Picture of כותב המאמר: אורי כהן
כותב המאמר: אורי כהן

אהלן, אני מייסד חברת "בארק פארק",
נכנסתי לעולם האילוף כבר בגיל 16, עברתי שלל קורסים לאילוף כלבים, אילפתי שלל כלבים והשארתי המון לקוחות מרוצים.
אני יכול לומר בלב שלם שכאשר אתם תתחילו את תהליך אילוף הכלב שלכם יחד איתנו אתם תהיו אסירי תודה על כל רגע.
שמתי לעצמי כמטרת על להנגיש את כל הידע הדרוש בכדי שאתם, בעלי הכלבים, תוכלו לגדל כלבים שמחים יותר ובריאים יותר!

יש לכם שאלה? שלחו לי הודעה בפרטי😉
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:
עיצוב לפונט 2
איך ללמד את הכלב לתת יד – שלב אחר שלב
איך ללמד כלב להביא כדור
איך ללמד כלב לנבוח לפי פקודה (דבר)
איך ללמד כלב למקום
איך ללמד כלב שב
איך לאלף גור לא לנשוך