איך ללמד כלב רגלי

פקודת "רגלי" מאפשרת לכלב ללכת בצמוד לבעליו מבלי למשוך ברצועה או לרוץ לפניו. לימוד הפקודה מצריך אימון, סבלנות ועקביות, אך התוצאות שוות את המאמץ. בשורות הבאות נסביר איך ללמד כלב רגלי בהצלחה וביעילות.

מה כדאי להכין מראש כשרוצים ללמד את הכלב את פקודת "רגלי"?

כדי לתרגל ביעילות את פקודת "רגלי", יש להקפיד על מספר הכנות מראש:

  1. יש לבחור מקום טיול שקט ורחב ידיים, ללא הרבה הסחות דעת שיפריעו לאימון.
  2. יש להתאים את הקולר לצווארו של הכלב באופן שלא ילחץ עליו יותר מדי או יהיה רופף מדי. קולר שמכוון נכון מאפשר שליטה טובה יותר.
  3. מומלץ לבחור רצועה נוחה וארוכה מספיק שניתן לקצר בקלות כדי לשלוט על מרחק הכלב מבעליו.
  4. חשוב להצטייד בחטיפים טעימים ובריאים כדי לתגמל את הכלב על התנהגות רצויה במהלך האימון.
  5. דלגו על אחת מהארוחות של הכלב וצאו איתו לסשן אילוף כאשר הוא רעב.

בקצרה, עם הכנה נכונה, ניתן לתרגל עם הכלב את פקודת "רגלי" ביעילות ולחזק התנהגות רצויה.

כך תלמדו את כלבכם ללכת ב"רגלי" – צעד אחר צעד

כאשר מתרגלים את פקודת "רגלי", ראשית יש להגיע למצב שאנו עומדים במקום והכלב לצידנו, בכדי לעשות זאת קחו מהאוכל או מהחטיפים שהבאתם, תנו לכלב להריח את החטיפים ותפתו אותו להגיע לעמדה הרצויה.

לאחר מכן אחזו ברצועה עם היד אשר נימצאת הכיוון הנגדי לכלב. כלומר, אם הכלב עומד משמאלנו, אז היד הדומיננטית שלנו, כלומר יד ימין, תחזיק את הרצועה. כך יד שמאל שלנו קרובה לכלב ותוכל לשמש אותנו לחיזוק הכלב באמצעות ליטוף או חטיף בזמן התרגול, וגם להכוונת הכלב בעזרת הרצועה במידת הצורך.

הצעד הבא יהיה להתחיל בהליכה בקצב איטי, בלי מתח ברצועה, כשהכלב צועד לצידנו בצורה נינוחה. במקביל כאשר הכלב הולך לאחר החטיף ועל ידינו נעודד אותו על ביצוע ההתנהגות הרצויה, ניתן לחזק אותו בעזרת חיזוק קולי – "כלב טוב", "כל הכבוד", "יופי!" וכדומה. נקפיד שהכלב ילך באופן נינוח ללא משיכות, תוך התעלמות מהסחות הדעת אשר נמצאים סביבינו. תוך כדי הליכה רגועה, אחת לכמה רגעים, נקפיד לעודד ולתגמל את הכלב על מנת שיישמור על עירנות מוטיבציה ועניין. החלק הכי קריטי מבחינתנו כמובן, הוא להטמיע אצלו את ההבנה שהוא מבצע את ההתנהגות הרצויה לנו.

שימו לב

בשלב זה כאשר הכלב עדיין לומד ללכת על ידינו, אין לומר את הפקודה "רגלי" בשום צורה.
את הפקודה אנו נכניס רק כאשר הכלב הולך כמו שצריך.

 

אם יש צורך לתקן את התנהגות הכלב, התיקון יבוצע בעזרת היד הפנויה הקרובה לכלב, במשיכה עדינה ברצועה בנוסף לתיקון קולי. אחר כך נחזיר את הרצועה למצב רפוי. כעת נשוב להליכה רגועה ונינוחה בקצב איטי אך בביטחון. חשוב להישאר רגועים אך דומיננטיים, לדבר בטונים ברורים ובביטחון, כך שהכלב ירגיש נינוח ובטוח לידנו ויבין על פי הטונים שלנו אם עשה משהו טוב או לא.

חשוב לזכור שהכלב חי בלהקה ושאתם כמנהיגי הלהקה אחראים להוביל אותו. לכן, הליכה תקינה תיעשה מבלי שהכלב יעבור אתכם בזמן הצעידה, אך גם לא יגרר מאחוריכם. הקפידו ללכת בצורה מאוזנת יחסית, כך שרגליכם יהיו בקו כתפיו של הכלב וקצב ההליכה יהיה רגוע ונוח.

לאחר שאתם והכלב הולכים בנוחות, ואתם מצליחים לקבל את תשומת לבו בכל פניה אליו עם חטיף או מילות שבח, שלבו את הפקודה "רגלי" במהלך ההליכה ומיד לאחר מכן תגמלו אותו עם צ'ופר, ליטוף או תגמול אחר שהכלב שלכם אוהב. חיוני לזכור שהפקודה "רגלי" חייבת להיאמר בטון שיגרום לכלב לחוש בטוח ורגוע להמשיך לצעוד לצדכם.

על מה חשוב להקפיד כשמלמדים את הכלב רגלי?

יש להקפיד שהכלב לא יעבור אתכם בהליכה אך גם לא יישאר מאחור. כאשר מצליחים בהליכה ישרה, מוסיפים את המילה "רגלי" ומתגמלים אותו. בהמשך, בזהירות ניתן להתחיל בפניות תוך הכוונה ועידוד. 

כמה זמן מומלץ להקדיש לתרגול "רגלי"?

אילוף כלבים לפקודות חדשות צריך להתנהל בצורה ממוקדת ועקבית. משך האימון המומלץ הוא בין 5 ל-15 דקות ביום, במהלכן יש להתמקד רק בכלב ולהתעלם מהסחות דעת מגורמים חיצוניים כגון טלפון או חברים.

לאחר שהכלב למד את הבסיס של הפקודה "רגלי", ניתן להתחיל לתרגל אותה בסביבות מאתגרות יותר, כגון מסלול הליכה מלא בהסחות דעת. במקרה כזה, חשוב לא להימנע מהסחות הדעת, אך גם לא להגיב אליהן בצורה פיזית, כגון משיכת הרצועה. במקום זאת, יש לזהות את הסחת הדעת ולהבין מה משך את תשומת לבו של הכלב, ולאחר מכן לנסות להחזיר אליכם את תשומת לבו בדיוק כמו שתרגלתם כשהייתם לבד.

מה השלב הבא אחרי שהכלב לומד ללכת ברגלי במסלול ישר?

אחרי שהצלחתם ללכת עם הכלב בקו ישר לאורך זמן והרגשתם בטוחים בהליכה והובלתה, תוכלו בזהירות רבה לנסות גם פניות לצדדים. אם תרצו לפנות שמאלה, תיעזרו ברגלכם השמאלית ולאט לאט תבצעו פנייה שמאלה, כך שרגל שמאל נכנסת לנתיב הליכתו של הכלב ומכוונת אותו שמאלה. 

חשוב להמשיך לעודד ולתגמל את הכלב במהלך הפנייה, ואם צריך גם להכווין בצורה רגועה ואסרטיבית. אם תרצו לפנות ימינה, תעשו זאת באופן דומה, רק שתיעזרו ברצועה עם משיכות קלות שיגרמו לכלב להבין שאתם רוצים שהוא יבוא עמכם ימינה במקום להמשיך במסלול הישר.

מדוע חשוב ללמד את הכלב ללכת לצד בעליו בפקודת "רגלי"?

פקודת "רגלי" היא אחת המיומנויות החשובות ביותר שכלב צריך ללמוד. ישנן מספר סיבות חשובות ללמד את הכלב ללכת לצדכם בפקודת "רגלי" ובינהן:

בטיחות

כלב שצועד לצד בעליו לא ירוץ לכביש או ייתקל בסכנות אחרות.

שליטה

בעלי כלבים ששולטים על כלבם, יכולים ללכת באזורים ציבוריים בביטחון וללא חשש שהכלב יסכן את עצמו או אחרים.

משמעת

כלב המקשיב לפקודות והולך לצד בעליו מעיד על אופי ממושמע ואילוף טוב.

חיזוק הקשר

צעידה משותפת מחזקת את הקשר והאמון בין הכלב לבעליו.

איכות חיים

כלב שמכיר את פקודת "רגלי" ורגיל לבצע אותה, זוכה לחוות את העולם יחד עם בעליו במקום להיות קשור או סגור בבית. מכל הסיבות הללו וסיבות נוספות, לימוד פקודת "רגלי" הוא החלטה משתלמת ומומלצת אמנם זה דורש זמן ומאמץ את הכלב ובעליו כאחד, אבל למידת הפקודה משפרת מאוד את איכות החיים המשותפת.

התועלת ההדדית בלימוד הכלב ללכת ברגלי

הרבה אנשים חוששים לצאת לטיול עם הכלב שלהם, מכיוון שהוא נוטה לרדוף אחרי חתולים, לקפוץ על זרים או להפגין התנהגות בלתי נשלטת בדרכים אחרות. בחלק גדול מהמקרים, מקור הבעיה בכך שהכלב אינו מבין בבירור את מעמדו בלהקה, ויש תקשורת לקויה בין הבעלים לכלב לגבי התנהגות רצויה במצבים שונים וחוסר בהרגלי הליכה תקינים. 

ללימוד פקודת "רגלי" יש חשיבות כפולה עבור הכלב: ראשית, הפקודה מבהירה לכלב מהו מעמדו בלהקה ומרגילה אותו להליכה התואמת למעמד הזה, ובנוסף – הצעידה לצד "מנהיג הלהקה" – הבעלים, מסייעת לחזק את מעמדו של הכלב בלהקה, כמו גם את הקשר בינו לביניכם כבעליו. כך ניתן להפוך את הטיולים המשותפים שלכם עם כלבכם לחוויה נעימה וכיפית עבור שניכם.

איך ללמד כלב רגלי – סיכום

אילוף נכון ומקצועי של הכלב שלכם לציית לפקודת רגלי, יכול לשפר משמעותית את איכות החיים המשותפת ולהפוך אותו לבן לוויה נעים וממושמע יותר. בחברת אילוף הכלבים – בארק פארק תמצאו מגוון רחב של שירותי אילוף מותאמים אישית לצרכים ולמאפייני הכלב שלכם, החל מאילוף משמעת ופקודות בסיסי ועד טיפול בבעיות התנהגות

מייסד "בארק פארק", אורי כהן, הוא מאלף כלבים מקצועי בעל הסמכת אילוף מבית K9 שזו יחידת הכלבנים המשטרתית בארה"ב. אצלנו מאמינים שבן משפחה לא נשאר מאחור, ומציעים תוכנית אילוף יעילה גם לכלבים מאתגרים יותר. 

למידע נוסף ולתיאום מפגש אילוף לכלב שלכם, צרו קשר עכשיו.

איך ללמד כלב רגלי

אהבת? שתף עם חברים...
שתף בוואטסאפ
Picture of כותב המאמר: אורי כהן
כותב המאמר: אורי כהן

אהלן, אני מייסד חברת "בארק פארק",
נכנסתי לעולם האילוף כבר בגיל 16, עברתי שלל קורסים לאילוף כלבים, אילפתי שלל כלבים והשארתי המון לקוחות מרוצים.
אני יכול לומר בלב שלם שכאשר אתם תתחילו את תהליך אילוף הכלב שלכם יחד איתנו אתם תהיו אסירי תודה על כל רגע.
שמתי לעצמי כמטרת על להנגיש את כל הידע הדרוש בכדי שאתם, בעלי הכלבים, תוכלו לגדל כלבים שמחים יותר ובריאים יותר!

יש לכם שאלה? שלחו לי הודעה בפרטי😉
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:
עיצוב לפונט 2
איך ללמד את הכלב לתת יד – שלב אחר שלב
איך ללמד כלב להביא כדור
איך ללמד כלב לנבוח לפי פקודה (דבר)
כמה עולה אילוף כלבים?
איך ללמד כלב "אליי"
איך ללמד כלב למקום