איך ללמד כלב לנבוח לפי פקודה (דבר)

לימוד הכלב לנבוח בפקודת "דבר" זה טריק כיפי. מה גם שקל יותר ללמד את הכלב להיות בשקט לאחר שמרגילים אותו לנבוח בפקודה ע"י כך שמתגמלים אותו על נביחה אחת בלבד, בניגוד לנביחות בלתי פוסקות. במאמר הבא נסביר איך ללמד כלב לנבוח לפי פקודה "דבר", מהן גישות האילוף שיסייעו לכם בתהליך וכיצד מטפלים בבעיות וקשיים שעשויים להתעורר במסגרתו.

 

איך ללמד כלב לנבוח לפי פקודה "דבר" בצורה נכונה?

אילוף כלב לפקודה "דבר" מתחיל בקשירתו ברצועה קצרה למשטח שלא ניתן להזיז כמו עמוד לצורך העניין. שמרו מרחק כמה מטרים ממנו והציגו לו צ'ופר, כמו חטיף שהוא אוהב או צעצוע אהוב. הכלב, שחושק בפריט שאתם מציגים לו יתחיל לנבוח מתסכול לאחר מספר דקות. ברגע ששמעתם נביחה, תגידו מיד את המילה "דבר" ותנו לו מיד את הצ'ופר כפרס.

תחזרו על התהליך הזה מספר פעמים, לאט, לאט הכלביתחיל לקשר בין המילה "דבר" לבין האקט של הנביחה.

כדי לחזק את הקשר, רצוי לשלב עם הפקודה גם סימן יד, כמו פתיחה וסגירה של האצבעות.

סודות המקצוע

שפת גוף – חשוב מאוד!

במידה ואתם נותנים את הפקודה "דבר", ובנוסף עושים תנועה עם היד או הגוף כדי להמחיש זאת חשוב קודם לומר את המילה ושניה לאחר מכן לעשות את התנועה עם היד.

זאת בגלל שכלבים לא מבינים את השפה שאנחנו מדברים ויותר קל להם לעשות את הקישור בין התנועות אותם אנחנו מבצעים לבין הפעולות הרצויות וברגע שאנחנו קודם נותנים את הפקודה ורק רגע לאחר מכן עושים את התנועה אנחנו עוזרים לכלב לעשות את הקישור בין הפקודה לתנועת היד שלנו.

התהליך דורש סבלנות ועקביות. יש לחזור על הפקודה "דבר" עם סימן היד במשך 10 דקות ביום, עד שאתם מרגישים שהכלב מבין את הפקודה לחלוטין. לאחר מכן, אפשר לנסות את הפקודה ללא קשירת הכלב.

ברגע שהכלב מבין את הפקודה, חשוב מאוד להפסיק לחזק אותו על כל נביחה אך עם זאת חשוב מאוד לתחזק את הפקודה ולחזק אותה מידי פעם.

 

השלב הבא: אילוף לנביחה לפי פקודה ללא רצועה

לאחר שהכלב שלט בפקודה "דבר" כשהוא קשור, הגיע הזמן לשלב הבא: אילוף ללא רצועה. הציגו לו את הצ'ופר המוכר ואמרו "דבר" תוך כדי ביצוע סימן היד. ברגע שהכלב נובח, תנו לו מיד את הצ'ופר כפרס.

תרגלו את הפקודה מדי יום עד שאתם רואים שהכלב מבין את הפקודה. עם התמדה וסבלנות, הכלב ילמד לבצע את הפקודה גם ללא רצועה.

 

בשלב הסופי בתהליך – הכלב ילמד לנבוח גם בלי לקבל פרס

בשלב הסופי, תוכלו להתחיל להפחית בהדרגה את השימוש בצ'ופרים וחיזוקים חיוביים, עם זאת חשוב לתת לכלב חיזוקים חיוביים אחרים, כמו ליטוף או משחק, ותראו לו שאתם מרוצים מהביצועים שלו.

זכרו, אילוף כלבים דורש סבלנות ועקביות. המשיכו לתרגל את הפקודה באופן קבוע, ותוך זמן קצר הכלב ילמד לציית לה באופן מושלם, גם ללא רצועה או צורך בצ'ופר.

 

מה הגיל מתאים להתחלת האילוף?

חשוב להתחיל לאלף כלב צעיר לנביחה כבר מגיל 8-12 שבועות. זה הגיל שבו גורים מתחילים לחקות התנהגויות של כלבים בוגרים ולומדים במהירות.

בנוסף, גור בגיל הזה סקרן מאוד לגלות דברים חדשים על העולם סביבו ויש לו מוטיבציה חזקה לרצות ולשמח את המטפלים שלו, האנשים שהוא תלוי בהם לחלוטין. תכונות אלה הופכות אותו למוכן ומסוגל ללמוד בקלות פקודות חדשות כמו לנבוח לפי דרישה.

לעומת זאת, ככל שהכלב מתבגר, קשה יותר לאלפו מבחינה פיזית וקוגניטיבית. כלבים מבוגרים יותר כבר הספיקו לפתח הרגלים והתנהגויות קבועות שקשה יותר לשנות. עם זאת, אך עם זאת אפשרי ללמד כלב פקודות והתנהגויות בכל גיל.

טכניקות אילוף מומלצות ללימוד הכלב לנבוח לפי פקודה

קיימות מספר שיטות יעילות בהן ניתן לאלף כלבים לנבוח לפי הפקודה "דבר":

אילוף בעזרת צעצועים

שימוש בצעצועים אשר שמשמיע קולות יעזור לעורר את יצר הציד אצל הכלב וכך לעורר נביחה טבעית וכך עוזר לכלב לעשות הקשר מהיר יותר בין הפקודה "דבר" לבין הפעולה אותה הוא מבצע לנבוח. ניתן לעבוד עם צעצועים מסוגים שונים – כדורים המשמיעים קול, צעצועי גומי וכדומה. החלק החשוב זה להפעיל את הצעצוע מחוץ לטווח השגתו של הכלב, במידה ואתם משתמשים בשיטה זו מומלץ גם להזיז את הצעצוע מצד לצד כדי לדמות טרף אמיתי וכך לחזק את ייצר הציד אצל הכלב.

תרגול עקבי וסבלני

הצלחה באילוף הכלב דורשת הרבה חזרות ותרגול יומיומי. חשוב לתרגל עם הכלב בשעות שונות של היום ולשלב זאת בפעילויות שגרתיות שלו כדי ליצור התניה טובה יותר. יש להקפיד על תרגול שיטתי ועקבי ולתגמל את הכלב על כל התקדמות.

 

בבעיות נפוצות במהלך לימוד נביחה לפי פקודה ואיך פותרים אותם

במהלך תהליך אילוף הכלב לנביחה על פי פקודה, עשויות להתעורר מספר בעיות נפוצות:

  • חוסר עניין של הכלב – אם הכלב אינו מגלה עניין באילוף ואינו מגיב לפקודת "דבר", כדאי לנסות למשוך את תשומת לבו בעזרת צעצוע או חטיף שהוא אוהב במיוחד, במידה והלכתם על צעצוע, ניתן גם לגרות את ייצר הציד אצל הכלב ע"י השמעת קולות עם הצעצוע והזזתו מצד לצד במהירות. ניתן גם לנסות לערב מאלף כלבים מקצועי שידע לגרות את סקרנותו של הכלב ולעודד אותו להגיב.
  • נביחות מיותרות – אם הכלב נובח ללא הפסקה במהלך האילוף סימן שאתם נמצאים במקום עם הרבה גירויים סביבכם ולכן יש לעבור לסביבה נטולת גירויים ולהמשיך את התרגול שם. חשוב לתגמל רק נביחה לפי הפקודה ולהתעלם מנביחות אקראיות.
  • קושי ביישום מחוץ לבית – מומלץ בהדרגה להעביר את האילוף מחוץ לבית, לסביבות בעלות גירויים נוספים שעלולים להסיח את דעתו של הכלב. תחילה לחצר, אחר כך לרחוב שקט וכן הלאה. יש לחזור על התהליך באיטיות ובסבלנות עד שהכלב יפנים היטב את הפקודה.

 

לסיכום

אילוף הכלב לנבוח לפי פקודת "דבר" הוא תהליך לא קשה במיוחד שיכול לשפר משמעותית את המשמעת של הכלב, כמו גם את התקשורת והקשר שלו עם בעליו. בנוסף זה מספק לכלב כלי נוסף להבעת צרכיו ורצונותיו.

עם גזעים אינטליגנטיים וצייתניים כמו רועה גרמני או דוברמן, הסיכויים להצליח באילוף גבוהים יותר. אך אין זה אומר שכלבים מסוגים אחרים אינם יכולים ללמוד לנבוח על פי פקודה. בהחלט ניתן להשיג את היעד באמצעות תהליך אילוף עקבי, סבלני וחיובי, כפי שהדגמנו לכם במדריך זה. בכל מקרה, מומלץ להתחיל כבר בגיל צעיר ולהקפיד על שיטות אילוף המסתמכות על חיזוקים חיוביים וסבלנות.

לבעלי כלבים שמתקשים באילוף הכלב לנבוח על פי פקודת "דבר", מומלץ כמובן להיעזר במאלפים מקצועיים שיוכלו לאבחן את הבעיה ולסייע בפתרונה. השקעת הזמן והמאמץ תשתלם בסופו של דבר ותקרב ביניכם לבין כלבכם.

בבארק פארק – אילוף כלבים אנו מאמינים שכל כלב יכול ללמוד את פקודות האילוף השונות. המאלפים המקצוענים שלנו נעזרים בטכניקות מתקדמות, חיזוקים חיוביים וגישה אוהדת וסבלנית כלפי הכלב, כדי להבטיח את הצלחתו בתהליך. נשמח לסייע גם לכם לגלות את הפוטנציאל הטמון בכלב שלכם וללמד אותו לנבוח לפי פקודת "דבר" במהירות וביעילות.

פנו עוד היום לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות וחוות דעת מקצועית מהמאלפים שלנו. אנחנו כאן כדי לסייע ולהדריך אתכם כיצד לאלף נכון את כלבכם. לפרטים נוספים – דברו איתנו!

אהבת? שתף עם חברים...
שתף בוואטסאפ
Picture of כותב המאמר: אורי כהן
כותב המאמר: אורי כהן

אהלן, אני מייסד חברת "בארק פארק",
נכנסתי לעולם האילוף כבר בגיל 16, עברתי שלל קורסים לאילוף כלבים, אילפתי שלל כלבים והשארתי המון לקוחות מרוצים.
אני יכול לומר בלב שלם שכאשר אתם תתחילו את תהליך אילוף הכלב שלכם יחד איתנו אתם תהיו אסירי תודה על כל רגע.
שמתי לעצמי כמטרת על להנגיש את כל הידע הדרוש בכדי שאתם, בעלי הכלבים, תוכלו לגדל כלבים שמחים יותר ובריאים יותר!

יש לכם שאלה? שלחו לי הודעה בפרטי😉
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:
עיצוב לפונט 2
איך ללמד את הכלב לתת יד – שלב אחר שלב
איך ללמד כלב להביא כדור
איך ללמד כלב "אליי"
איך ללמד כלב למקום
איך ללמד כלב שב
איך לאלף גור לא לנשוך