איך ללמד כלב להפסיק למשוך ברצועה

אם הגעתם למאמר הזה אני מבין שהכלב שלכם מוציא אתכם לטיול במקום שאתם תוציאו אותו לטיול וזה כבר הטיש אתכם … אל תדאגו! אני הייתי במצב הזה בדיוק לפני שבוע כשקיבלתי כלב חדש, בשם אייס, מדובר בהאסקי (כלבי מזחלות) והוא לא הפסיק למשוך את הרצועה עד שהחלטתי לבדוק איך בדיוק מאלפים כלב להפסיק למשוך ברצועה. אחרי טיול 1 שבו יישמתי את כל מה שאני עומד לדבר עליו במאמר הזה אייס עשה מהפך של 180 מעלות ופשוט נהיה מלאך, הוא לא מושך ברצועה יותר, ברגע שאני עוצר הוא פשוט יושב על ידי עד שאני ממשיך ללכת.
אין לי מילים לתאר את המהפך הזה ובדיוק בגלל זה רציתי לשטף גם אתכם בפתרון.

 

איך לגרום לכלב להפסיק למשוך ברצועה בדרך הקלה והמהירה ביותר

לפני שאני ארד לפרקטיקה אני אסביר לכם כמה דברים שיהיו חשובים לאילוף נכון, בואו קודם נעשה תרגיל קצר, אני רוצה שתלכו אחורה עם הכיסא כדי שתוכלו לראות את כל הרגליים שלכם.

עכשיו תדמיינו את הקווים הבאים:

קו שלישי – תדמיינו קו, מהרגליים שלכם עד לסוף הרצועה שאתם משתמשים בא כאשר היא מגיעה למתיחה מלאה.
* לתרגיל הזה לא מומלץ להשתמש ברצועות של יותר ממטר.

קו שני – תדמיינו עוד קו חצי מטר אחרי סוף הבוהן שלכם.

קו ראשון – תדמיינו קו בסוף הבוהן שלכם,

שימו לב שהקווים שציינתי סודרו בסדר יורד (3, 2, 1) בכוונה.
קודם כל חשוב להבין באיזה שלב הכלב נמצא, כלומר האם הוא מושך כמו שציינתי בקו שלישי, שני או ראשון כאשר אנחנו מטיילים איתו כרגיל.

קו שלישי – שינוי כיוון ותיקון ההתנהגות הלא רצויה

במידה ובטיולים שלכם המתח ברצועה הוא מלא, כלומר הכלב הולך לפניכם ומושך אתכם מה שיש לעשות זה את התרגיל הבא,

יש לצאת עם הכלב לטיול כרגיל וכל פעם רגע לפני שהרצועה מגיעה למטיחה מלאה יש לשנות את כיוון ההליכה ולתת תיקון ברצועה, שימו לב שהתיקון צריך להיות משיכה שמתאימה לחוזק בו הכלב מושך את הרצועה, התיקון צריך להרגיש כמו משיכת פלסטר בשניה, הכוונה היא שהוא צריך להיות מהיר ומדוייק בכדי שהכלב יבין את המסר שאתם מעבירים לו.
אם תבצעו את התיקון כמו שצריך אתם תראו ש-3 או 4 תיקונים יספיקו כדי לשנות את ההתנהגות של הכלב.

דגשים:

  • כאשר אתם מתקנים את הכלב בצורה זו לאחר שינוי הכיוון אל תסתכלו לכיוון הכלב שלכם כי אז הוא לא יבין מאיפה התיקון הגיע, ולכן יש פשוט להמשיך ללכת ישר לאחר התיקון.
  • כאשר אתם מתקנים את הכלב צריך לוודא שהתיקון מתאים לרמת המשיכה של הכלב, במידה ואתם תמשכו חלש מידי אתם תבלבלו את הכלב במקום לעזור לו.

 

מה עובר בראש של הכלב עם קבלת התיקון

‏ברגע שהכלב מקבל את התיקון מה שעובר לו בראש זה אווץ', זה היה קצת לא נעים. לאחר מכן הכלב יסתובב לראות מאיפה הגיע התיקון והוא יראה שמי שמחזיק את הרצועה ומוביל את הטיול התחיל ללכת לכיוון השני והוא לא שם לב לכך, ולכן עדיף לו לשים יותר לב.

 

קו שני – חצי מטר אחרי סוף הבוהן.

זה השלב הכיפי בו גם אתם וגם הכלב מתחילים להנות מהטיול – שימו לב שבשלב זה אנחנו רוצים להתחיל לתגמל את הכלב על התנהגות נכונה ולתקן את ההתנהגויות הלא רצויות שלו, ולכן מה שיש לעשות זה כאשר הכלב הולך אחרי הרגליים שלכם במשך כמה זמן מומלץ לתת לו חטיף אך כאשר הכלב עובר את רגליים שלכם בחצי מטר צריך לעצור במקום ולתת תיקון באותו הרגע.

שימו לב שהתיקון עדיין צריך להרגיש כמו להוציא פלסטר, התיקון עדיין צריך להיות מהיר ומדוייק כדי שהכלב יבין מה בדיוק אתם רוצים.

 

קו ראשון – מזל טוב, הסברתם לכלב שאתם מובילים את הטיול ולא הוא!

הקו הראשון הוא בסוף הבוהן, זה הקו שהכלב צריך ללכת מאחוריו, כל זמן שהכלב לא עובר את הקו הזה חשוב מאוד לתת לו חטיפים ולחזק אותו בעזרת חיזוקים קוליים (כל הכבוד, כלב טוב), ברגע שהכלב עובר את הקו יש לתקן את הכלב אך ורק בעזרת הקול שלנו אני אישית ממליץ להשתמש ספציפית בצליל "טששש".

 

עקביות היא שם המשחק אצל כלבים

למרות שאתם תרגישו הבדל אדיר אפילו אחרי הטיול הראשון שימו לב שאתם לא נותנים לכלב לחזור למשוך אתכם, כלב היא חיה שאוהבת לבדוק גבולות ובעקבות זאת צריך לוודא שהוא לא חוזר לאותה התנהגות לא רצויה.

 

הציוד שעזר לי

האמת שכשאני עבדתי עם הכלב שלי השתמשתי אך ורק בשקית חטיפים לאייס (הכלב שלי), וקולר ולמרות שברגע שהבנתי איך בדיוק לתקן את אייס כל מה שהייתי צריך זה טיול אחד ונגמרו המשיכות אבל למה לא לעשות לכם את החיים קלים עוד יותר אם אפשר?

פאוץ' חטיפים – מומלץ לקנות פאוץ' כדי לאחסן בו את החיטיפים, ככה תהיה לכם גישה קלה לחטיפים ואתם לא תצתרכו לנסות לשלוף את החטיפים מהכיס ואז ייפלו לכם חטיפים והכלב יתבלבל וילך לחטיפים (כן … זה קרה גם לי).

קליקר – קליקר זה כלי מדהים שמשמע צליל של נקישה כאשר לוחצים עליו, אני ממליץ בחום על שימוש בכלי הזה כדי לסמן לכלב מתי הוא מתנהג כמו שצריך או יותר נכון כמו שאני מבקש ממנו. למרות שאם אתם יודעים להקיש באצבעות אתם יכולים לחסוך עוד 10 שקלים!

 

לסיכום

מה שצריך לעשות במידה והכלב מושך ברצועה זה לדמיין את שלושת הקווים הדמיוניים שלנו, להבין באיזה מצב הכלב שלנו כרגע נמצא, האם הוא מושך כמו קו 3, 2 או 1 ולתקן אותו בהתאם לשלב המתאים, צריך לשים לב שהתיקון תואם לרמת המשיכה של הכלב ולא רמה או שניים מתחת כי אז אתם בעצם מחזקים את ההתנהגות הלא רצויה, הכלב חושב שאתם אומרים לו כל הכבוד! תמשוך יותר חזק.

בנוסף אל תשכחו לתת לכלב חיזוקיים בעזרת הקול שלכם (כל הכבוד! כלב טוב! Good boy וכו') וכשהוא הולך אחרי הרגל שלכם במשך כמה זמן אפילו לתת לו חטיף. עוד חשוב להבין שגם אחרי שתיקנו את הכלב בפעם הראשונה הוא ימשיך לבדוק גבולות מידי פעם ולכן חשוב להסביר לו שלא נעים לנו כשהוא מושך אותנו כמו מזחלת שלג.

אם תרצו שתהליך אילוף הכלב שלכם יהיה מהיר יותר, אתם יכולים ליצור איתנו קשר ויחד נבנה תכנית אילוף כלבים מותאמת אישית עבורכם ונאלף את בן הלויה המושלם עבור הצרכים שלכם.

אהבת? שתף עם חברים...
שתף בוואטסאפ
Picture of כותב המאמר: אורי כהן
כותב המאמר: אורי כהן

אהלן, אני מייסד חברת "בארק פארק",
נכנסתי לעולם האילוף כבר בגיל 16, עברתי שלל קורסים לאילוף כלבים, אילפתי שלל כלבים והשארתי המון לקוחות מרוצים.
אני יכול לומר בלב שלם שכאשר אתם תתחילו את תהליך אילוף הכלב שלכם יחד איתנו אתם תהיו אסירי תודה על כל רגע.
שמתי לעצמי כמטרת על להנגיש את כל הידע הדרוש בכדי שאתם, בעלי הכלבים, תוכלו לגדל כלבים שמחים יותר ובריאים יותר!

יש לכם שאלה? שלחו לי הודעה בפרטי😉
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:
עיצוב לפונט 2
איך ללמד את הכלב לתת יד – שלב אחר שלב
איך ללמד כלב להביא כדור
איך ללמד כלב לנבוח לפי פקודה (דבר)
איך ללמד כלב "אליי"
איך ללמד כלב למקום
איך ללמד כלב שב